Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

fredag den 3. september 2010

Tid til en øl - JJJ IPA / Øllets dag


3. September 2010

I dag stod ”De danske ølentusiaster” i mange Kvickly butikker landet over. Jeg var i Kvickly i Vestbyen i Aalborg sammen med Niels – en af pionererne i Aalborgafdelingen. Vi mødte mange interesserede – nogle var allerede medlemmer af foreningen, andre havde godt kendskab til øl og nogle var bare almindeligt interesserede. Vi kunne præsentere øl fra Søgaard og Vestfyen ( Willemoes-serien ) og senere fik vi fat i nogle øl, som butikken havde på tilbud.

Vi havde fra Søgaard – Jomfruhumle - Brown Ale og Klosterbryg og fra Willemoes - Ale – Stout – Porter – Strong Lager og Willemoes 200. Senere fandt vi Thy Økologisk Humle, Refsvindinge Ale no. 16, Kaiserdom Hefe Weissbier og Royal Stout, der alle var på tilbud i butikken

Der var 3 af øllene jeg ikke havde smagt før.

Søgaard ”Brown Ale” er en kastaniebrun øl på 4,8%. Den er brygget på bygmalt og havre og tilsat hasselnød, Hvilket fornemmes tydeligt allerede i aromaen. Denne smagsnote er også fremtrædende i smagen, hvilket gør smagsoplevelsen anderledes, selvom det måske vil blive for meget i længden. De fleste syntes godt om den særegne smagsoplevelse.

”Kaiserdom Hefe-Weisse på 4,7%. Bryggeriet stammer fra Bamberg, hvor jeg var i sommer, men jeg stødte ikke på bryggeriet. Det er en mild weissbier med en let smag af kryddernelliker.

”Royal Stout” var en god overraskelse. Den havde en god rund smag, der ikke kommer til at udfordre nogen, men som gav et behageligt indtryk.

Alle øllene faldt i folks smag. Der var ikke nogen, der ramte ved siden af.

Vi lukkede standen ned kl. 19, men jeg kunne se at jeg ikke kunne nå bussen hjem. Så jeg faldt ind på ”The Wharf”, der ligger lige på vejen til bussen ( nej, hvor heldigt ).


Der købte jeg en IPA fra et engelsk bryggeri – Moor Beer Company i Somerset.  De har en fint slogan - ”Drink moor beer”. Engelsk IPA plejer ar være relativ behersket, men jeg kunne se at procenten var på 9,0%. De 3 bryggere der står bag denne øl havde i lang tid klaget over at der ikke var nogen ordentlig IPA i England, og en Double IPA var ikke nok, så de har kreeret en Triple IPA. Bryggeriet er fra 1996, men blev i 2007 overtaget af Justin og Maryann Hawke. Justin har sammen med 2 andre bryggere – James og Josh ( fra Queen’s Arms, Denham ) lavet denne ”JJJ IPA”.
700 kg malt og 14 kilo humle er der gået til denne øl.
Det er en flot rød øl med svagt skum. Kraftig duft af humle og noget, jeg synes minder om rovdyr. Mærkeligt nok ikke ubehageligt, men meget interessant. Den er skarp og aggressiv i munden. Masser af citrushumle med en ekstrem bitterhed og en mørk, lidt jordagtig note. Bitterheden bliver hængende i meget lang tid.
Karakter 4+                                                                           
Husk i morgen er det ”Øllets Dag” med spændende ølarrangementer landet over. I Aalborg er det på havnefronten ved Jomfru Ane Gade

Ingen kommentarer:

Send en kommentar