Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

torsdag den 2. september 2010

Tid til en øl - Ettaler Benekdiktiner Weissbier

2. September 2010

I dag var vi igen til dans, og vores datter stødte til os derinde. Hun havde været i Aikido i Gug, og så kunne vi jo følges hjem. Min kone var blevet inspireret at det japanske islæt og havde købt sushi take-away med hjem. Det kan vi godt lide. Jeg kan godt lide det stærke wasabi, selvom jeg indrømmer at jeg sidste gang fik for meget, så tårerne stod ud af øjnene. I dag gik jeg lidt mere forsigtigt til værks. Jeg havde ikke nogen japansk øl på lager, så jeg måtte ty til en Weissbier fra Ettalerklosteret i Bayern.

”Benediktiner Weissbier” er en ufiltreret hvedeøl ( mit hefe ) på 5,0%. Klosteret stammer som tidligere berettet fra 1330, så det er en gammel historie. Der er som tidligere nævnt også i bryggerimuseum på klosteret.

Den har en uklar orange farve og meget kraftigt skum. Tålmodighed er jo en af de kristne dyder og den er der brug for her. Men når man endelig har fået hældt øllet op, fornemmer man en dejlig, lidt sød aroma med noter af nelliker, fersken og banan. Disse går også igen i smagen, som dog er mindre tydelig end forventet. Øllet er en smule blødt i teksturen og eftersmagen er også lidt blød. Der mangler måske lidt bid, men det skal man jo ikke forvente af en weissbier. Denne er måske lige pæn nok.

Karakter 3+

På lørdag er det ”Øllets dag” – hvilket fejres over hele landet af ”De Danske Ølentusiaster”. I hver større by er der arrangementer af forskellig art. I Aalborg lægges der ud allerede i morgen - fredag, hvor Metro i Skalborg og Kvickly i Vestbyen og i Nørresundby har besøg af folk fra Ølentusiasterne, der giver smagsprøver og fortæller om øllene og om foreningen. Kom og smag med – det er fra 15 til 19.

På lørdag er det på havnefronten, det foregår – fra tidlig formiddag til sidst på eftermiddagen. Her vil være flere ølentusiaster, samt hjemmebryggere og deltagere fra flere nordjyske bryghuse. Der vil – så vidt jeg har forstået – især være fokus på nordjysk øl.

Men tjek selv aviser og internet for at finde øloplevelser i nærheden af jeres bopæl.

God tørst og ”Højt Skum”

Ingen kommentarer:

Send en kommentar