Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

mandag den 18. oktober 2010

Tid til en øl - Harviestoun Bitter & Twisted


17. Oktober 2010

I går fejrede vi min datters 18 års fødselsdag med familie fra fjern og nær og min kones søster kom med familie fra Sønderjylland – nærmere betegnet fra Jels. Og Brugsen i Jels har et anderledes ( og bedre ) udvalg af øl end vores lokale Brugs. Det ved min svigerinde godt, og hun havde derfor købt et par gode øl med som værtsgave. Den ene var denne skotske ale, der har betegnelsen ”Blond Beer” i stedet for ”Pale Ale” ( ? ). Måske fordi det ikke er en typisk pale ale. Nogle skotske øl er faktisk undergærede, men denne har vundet titlen ”Worlds Best ale” ved World Beer Awards, så den er overgæret. Den er brygget med mindre kulsyre for at minde mest om en real ale fra fad. Der er brugt Hallertau humle, samt den lidt krydrede Challenger og så er den senhumlet med Styrian Goldings. Alkohol 4,2%

”Bitter & Twisted” er fra Harviestoun, som Ken Brooker startede i 1984. Jeg har tidligere skrevet om et par øl fra ham ( 15 apr 10 & 14 aug 10 ). Vi kan genkende stilen på etiketten med den lille frække mus og titlen skrevet på et slynget bånd tværs over midten. Ordet ”twisted” er twisted (forvredet ) for at understrege det. ”Like the twist of a lemon”

Det er en gylden øl uden bobler. Skummet er svagt og hvidt. Den har en krydret duft med lemon og jeg synes bestemt jeg kan fornemme en pebernote. Pga den manglende kulsyre føles den endog meget let i munden. Smagen er frugtig med lemon og en ganske pæn, men ikke overvældende bitterhed i eftersmagen. Mere ”twisted” end ”bitter”.

Karakter 3+

Ingen kommentarer:

Send en kommentar