Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

fredag den 15. oktober 2010

Tid til en øl - Ydun


15. Oktober 2010

I dag kom jeg forbi Salling i Aalborg og så en ny øl på hylden – ”Ydun Rabarbubjór”. En øl med rabarber. Det lød tilpas bizart til, at den måtte jeg prøve. Jeg købte samtidig en ”Monster Ale ” fra Brooklyn, bare for en sikkerheds skyld.

Ydun eller Idun er en af de nordiske gudinder. Hun er kendt for at have de æbler, der giver guderne evigt liv. På et tidspunkt bliver de stjålet og guderne ældes, men heldigvis ender alt godt i sidste øjeblik. ( Se evt. den fantastiske tegneserie ”Valhal” for yderligere information ).

Denne øl stammer fra Færøerne. Så vidt jeg kan forstå fra et lille bryggeri Ydunar, der har tæt samarbejde med Föroya Bjór, men deres hjemmeside er åbenbart ude af drift for tiden.

Der er en rød, laksefarvet øl på 4,6%. Den er klar og den har et svagt hvidt skum på toppen. Den dufter lidt som den sødlig pilsner, og ikke udpræget af rabarber. Egentlig lidt skuffende. Den føles let og prikkende, og smager som en lys, let pilsner. Temmelig neutral. Der er forbavsende lidt rabarbersmag, men måske kan man ane lidt syrlighed i eftersmagen. Der kommer en let bitterhed til allersidst.

Karakter 2+

Ydun er altså kendt for sine livgivende æbler, men er egentlig ikke knyttet til rabarber, så hvordan den ide er opstået ved jeg ikke. Måske er der ingen æbleplantager på Færøerne.

Nu skal jeg se ”Vild med dans” hvor der skal danse slowfox – en dans vi selv kæmper med for tiden ( se i går ). Og måske skal jeg nyde en ”Monster Ale” imens.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar