Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

mandag den 16. maj 2011

Tid til en øl - Eggenberg Hopfenkönig


16. Maj 2011

I går var jeg – sammen med min kone – på uldfestival i Saltum, og det var ikke fordi jeg havde fejllæst det som ølfestival. ( Der kommer jeg desværre ikke i år ). Men der skulle bla. købes garn til en trøje til mig, og så reklamerede de med, at der var brygget en speciel øl til festivalen. Det måtte jeg jo prøve. Vi stødte til nogle gode venner og fik lidt frokost i et af teltene.

For 2 år siden havde uldmarkedet et tilbud om mandeparkering. Der blev simpelthen afholdt 2 ølsmagninger i løbet af eftermiddagen. Jeg havde sammen med en kammerat reserveret 2 pladser til den sidste, men det var absolut ikke nødvendigt. Vi var i alt 3 deltagere til en times ølsmagning – til den første havde de vist været 7. Så den ellers glimrende ide blev ikke gentaget året efter. ( se 16. maj 2009 .)

Året efter var jeg dog alligevel med, men denne gang stødte jeg ind i en ”Vendelbo Bajer” fra Vendia Bryghus. ( 9. maj 2010 ).

Det var derfor en skuffelse at opdage, at den specielle ”Saltum Uldfestival Øl” bare var ”Vendelbo Bajer” med en ny etiket. Den smagte da udmærket til vores lille frokost, men jeg havde jo sat næsen op efter noget andet.

Min kammerat påpegede så, at der var en lille afdeling med øl i ”Den gamle Brugs”. Det er, hvad man kalder en blandet landhandel med sæbe og lys, krukker og nips, - og minsandten en lille ølafdeling. Her kunne man finde øl fra Øm Kloster, Eggenberg, Kulmbach, og også svenske og engelske øl. Et udmærket udvalg, men prisen bar i den grad præg af sommerland, selv så tidligt på sæsonen.

Jeg købte 3 øl med hjem, bla. dagens ”Hopfenkönig” fra Schloss Eggenberg i Østrig. Slottet ligger i Graz og blev bygget af Hans Ulrich von Eggenberg, der levede fra 1588 – 1634. Man begyndte at brygge øl ( kommercielt ) i 1681. Øllet brygges efter Das Reinheitsgebot.

Eggenberg er herhjemme nok mest kendt for den stærke ”Samichlaus” på 14%, men ”Hopfenkönig” skulle være den største succes i hjemlandet. Det er en pilsnertype på 5,1% og den er humlet ( middel ) med Saaz.

Det er en lys gylden øl ( billedet snyder lidt pga. de lidt dramatiske vejrforhold, men det ser da meget godt ud ). Boblerne er store og en smule dovne, og den toppes af hvidt skum. Der er en lidt sødlig duft af lys malt og kiks med lidt svovl i baggrunden. Den er i begyndelsen temmelig ”spritzig” men efter nogen tid falder den lidt til ro. Smagen lægger ud med sødme, hvor man kan fornemme lidt honning, men det gode indtryk ødelægges af eftersmagen, der virker lidt sur. Andre beskriver det som tør bitterhed, men det virker ikke rigtigt for mig. Der er ikke nogen tydelig humlearoma.

Karakter 3


Ingen kommentarer:

Send en kommentar