Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

torsdag den 19. maj 2011

Tid til en øl - Great Divide Yeti


19. Maj 2011

I dag har vi haft gennemspilning af 1. akt til Robin Hood. Det skrider godt frem, men det er også hårdt - selv for mig, der ikke har mange replikker. Jeg kom direkte fra arbejde, så det har været en lang dag. Nu kan jeg slappe af med en af verdens store øl – den berømte ”Yeti” fra Great Divide i Colorado.

Great Divide er heldigvis begyndt at sende deres øl på markedet i mindre 33 cl flasker, hvilket især er godt, når man er ene mand om at drikke den. Og selv da er det en øl, der tager lang tid. Bryggeriet åbnede i Denver i 1994 og har vundet  mange priser for deres øl. Great Divide hentyder naturligvis til Grand Canyon.

Jeg smagte første gang den ”Yeti” på ølfestival i København ( se 19. sep 2008 ). Her var den sidst på dagen – efter rigtig mange øl, og det var en utrolig god oplevelse. Den er stor og stærk nok til at brænde igennem selv på så sent et tidspunkt. Her forleden havde jeg den atter med som den sidste øl til vores ølsmagning, og det er en god afslutningsøl.

Jeg har nogle gange tænkt om den måske var for stærk og kraftig til at nyde som den eneste øl, og jeg må da også indrømme, at den gør sig bedst efter et par mildere øl, men det er alligevel en stor oplevelse, når man har tid og ro til at nyde den.

Det er en Imperial Stout ( ”untamed”, som der står, men det er fordi det er lykkedes at tæmme en Yeti, hvilket de har bevist med deres ”Oak Aged Yeti” )  Brygget med store mængder mørk malt og humlet med amerikansk humle til en IBU på 75.

 
Det er en kulsort øl på 9,5%. Skummet er nærmest mørkebrunt, og blødt med store bobler i. Dejlig kompleks duft af ristet malt og kaffe og krydret med skarpe humlenoter. Den er meget fyldig, og virker nærmest varmende i munden. Den skummer let op og bliver blød og lækker. Man registrerer først den ristede malt og kaffe, men smagen ændres hurtigt af humlebitterhed, der tager over. Der er også en snert af sukkersødme bag det hele – lidt Irish Coffee. Måske dominerer bitterhed lige en anelse for meget. Jeg har nydt nogle få Imperial Stouts, hvor balancen passede mig endnu bedre, men en Yeti skal jo ikke være tandløs – det er trods alt et vilddyr. Meget lang eftersmag.
Karakter 5
”Great Minds Drink Alike”

Ingen kommentarer:

Send en kommentar