Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

onsdag den 30. november 2011

Tid til en øl - Jolly Pumpkin Noël de Calabaza


30. November 2011

Den første søndag i advent fik jeg en dejlig gave af min kone – en helt speciel juleøl. Det er meget de samme juleøl, vi ser i de store butikker, så det er altid spændende at gå i specialbutikkerne. Og her i Aalborg området – nærmere bestemt Nørresundby – er der kommet en ny butik, der udover vin også har fokus på spændende øl – Peter Vin. Første gang jeg hørte om butikken var på Øllets Dag, hvor de havde et arrangement, som jeg ikke kunne deltage i, da jeg var på Nordkraft. Og jeg har siden  - må jeg desværre indrømme – glemt alt om butikken. Men min kone havde lidt ekstra tid i Nørresundby en dag og gik indenfor, hvor hun fandt nogle juleøl. Da ekspedienten hørte, det var til en ølentusiast, anbefalede han straks ”Noel de Calabaza” fra det amerikanske bryggeri Jolly Pumpkin. ”Det er nok ikke en øl, han kender” - og deri havde han ret.

Men jeg kender nu en del til Jolly Pumpkin Artisan Ales, for Ølkonsortiet holdt for nogle år siden en smagning med netop øl fra dette bryggeri. Bryggeriet stammer fra 2004 og ligger i Michigan. Jeg skrev om denne smagning og bryggeriet d. 28. okt. 08 . Det jeg bedst husker er, at det er sure/syrlige øl, der kendetegner bryggeriet. Og så at den ene øl nærmest eksploderede, da vi tog proppen af, så der var under en 1/3 tilbage i flasken.  Derefter åbnede vi øllene i en spand.

Så det var med nogen nervøsitet, jeg åbnede denne øl nede i vasken. Det var overhovedet ingen problemer – intet spild af øl.

”Noel de Calabaza” betyder ”Græskarets Jul”. Græskaret på etiketten ser lidt sørgmodigt ud, men prøver dog et lille grin. Dets nissehue er fuldstændig dækket af sne. Det er en ”special ale” der er lagret på egetræsfade. Brygget på müncher- og chokolademalt. Der er ikke tilsat krydderier. Den er på 9,0%. På etiketten står der ”cheers & mahalo plenty”. Maholo er hawaiansk og betyder tak.

Det er en sløret, rødbrun øl ( i lyset har den et orange skær ) med et væld af bobler og kraftigt offwhite skum. Aromaen er syrlig af lagringen på egetræ. Der er noter af syrlig æblecider, jord og svampe, men i starten var øllet nok lidt for koldt. I hvert fald dukkede der flere bløde og rundere noter frem senere. Her kom lidt læder og nærmest lidt sødme fra mørke frugter. Det kan helt klart anbefales at nyde denne øl ved stuetemperatur ( en lidt kølig stue ). Dette gør sig også gældende med hensyn til smagen, hvor øllet ikke skal være for koldt. Der kommer mange flere nuancer frem ved højere temperatur. Smagen af æbleeddike blødes op af mørk frugt, mos og svampe og måske lidt skarpe krydderier som skovsyre og koriander. ( ikke tilsat ). Eftersmagen er syrlig, men også her træder lidt rundere noter frem med temperaturen. Dette er nok den bedste øl, jeg har smagt fra Jolly Pumpkin, eller også har min smagsløg lært at acceptere de syrlige aspekter.

Prisen ligger – så vidt jeg har forstået – noget over 100 kr for en flaske.

Karakter 4


Ingen kommentarer:

Send en kommentar