Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

mandag den 21. november 2011

Tid til en øl - Shepherds Neame Christmas Ale


21. November 2011

Jeg har de foregående år skrevet om juleøl – helt præcist 123 forskellige. Det har mest været i november – december + lidt i januar. Jeg har bestræbt mig på ikke at gentage mig selv, men det er ikke altid lykkedes. Jeg vil jo også gerne her i juletiden nyde nogle af de gamle kendinge. Jeg har i år besluttet, at skrive om disse igen, selvom jeg har gjort det før. Det er ellers ikke et princip, jeg bruger, men det kan komme gengangere. Og aftenens øl er en af dem. Jeg skrev om ”Christmas Ale” fra Shepherds Neame allerede 12. nov. 2008.

Denne øl kommer stadig i en klar flaske, som så mange engelske ales gør. Man siger jo at sollys ødelægger smagen, så det er uforståeligt hvorfor man gør det, men det må indrømmes, at smukt ser det ud. Det virker simpelthen mere indbydende i sådan en flaske. ”Christmas Ale” har fået ny etiket, siden jeg smagte den i 2008, og jeg tænkte  - med tanke på de forrige dages forskellige udgaver af Thisted og Vendia – af det måske også var en anden øl inden i, men det er vist ikke tilfældet. Den nye etiket giver mindelser om juleudstilling hos Harrods eller Mark & Spencers. Lidt overvældende med guldkonturer på bogstaverne og lilla/røde farver.

Shepherds Neame er England ældste fungerende bryggeri. Det stammer fra 1698 og ligger i Kent. Dette er en ”Strong 7% Kent Ale”

 
Det er en flot rød, klar øl med mange små, dovne bobler. Skummet er offwhite og fylder godt og det hænger fast på glassets sider. Der er en typisk engelsk aroma med karamel, lidt frugt og en smøragtig note ( englænderne har betegnelsen ”buttery note ). Den har en god fylde. Føles blød, men bruser alligevel en smule op i munden. Smagen indledes af karamel og frugt, men domineres ellers af en god og markant bitterhed. Der er ikke oplyst noget om humletype, men mon ikke vi kan regne med at den stammer fra Kent..
Karakter 4
Det er en vældig god ale, der næsten kommer op på siden af Ridgeways juleøl, der hører til blandt mine engelske julefavoritter. Købt i Salling, Aalborg

Ingen kommentarer:

Send en kommentar