Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

lørdag den 19. november 2011

Tid til en øl - Juleølsmagning 1


19. November 2011

Så blev juleøl-sæsonen skudt i gang med Juleølsmagning med 8-banden ( eller Julefætteren som nogle også ynder at kalde den ). De sidste par år har 8 medlemmer af Ølentusiasterne i Aalborg stået for dejlig julemad og juleøl til smagningen her i november. Menuen stod på 2 slags sild og æg, fiskefilet - buffet med frikadeller, steg, leverpostej m.m – samt rejer og ost. Afsluttende med ris a la mande. Øl menuen står ovenfor.

Vi fik os bænket og alle skulle trække et kort op at en hat for at se, hvilke opgaver man skulle varetage. Der var også ved hvert bord et vinderlod, hvor man i stedet fik en gave, og minsandten om ikke jeg vandt – 3 poser slik.

 
 Inden vi gik i gang var der en velkomstøl – Søgaard ”Aleburgh”. Det er en håndbrygger fra Aalborg, der har fået Søgaard med på ideen om at brygge en øl med vildtvoksende humle fra lokalområdet. De har plukket humle tre forskellige steder i Aalborg, og lad det være sagt med det samme – det er ikke den kraftigste og mest aromatiske humle, der vokser disse steder. Man har brugt Magnum humle som bitterhumle ( IBU 30 ). Der er brugt 3,3 kg Aalborg-humle til de 1000 l øl. Det er en meget spændende ide. Det kunne være sjovt, hvis vi kunne udvikle en god dansk humle med tiden.
Navnet ”Aleburgh” henviser til Valdemar II’s Jordebog fra 1231, hvor Aalborg benævnes sådan – men er naturligvis også en sjov hentydning til øl.
”Aleburgh” er en gylden øl uden skum, hvilket er svært at få i de små smageglas. Næsten ingen aroma, men man aner måske lidt tørre strå. Den er på 4,8% og føles let i munden. Smagen er også let med lys malt og lidt støvet halm. Bitterhed træder ikke frem. Jeg er forbavset over den har 30 IBU. Men man skal have lidt for de gode intentioner
Karakter 3
 

Første øl i det officielle program var Föroya Björ med deres ”Jola Brygg”. Jeg skrev om den sidste år ( 6. nov. 10 ), hvor den fik karakteren 3+. Kobberfarvet øl på 5,8%. Klar med hurtige bobler. Svag aroma. Frisk, men med god fylde. Lidt sødlig karamelmalt og en middel bitterhed. En øl, der opfyldte sin opgave og passede vældig godt til silden.

Karakter 3+ ( igen )
 

Næste øl var Beer Here med ”Jule IPA”. Den delte vandene lidt. Nogle brød sig ikke om den, eller i hvert fald ikke som juleøl, men jeg stemte den ind som aftenens bedste øl. Jeg ved ikke hvilken øl, der vandt afstemningen, da min bus gik hjemad inden det blev afgjort. Man må selv gå på ale.dk, hvis det er vigtigt. Jeg smagte denne øl første gang i 2009 ( 22. dec. 09 ).

Dengang skrev jeg: ” Det er en flot kobberfarvet øl med en del slør. Der er fine bobler, der fuldstændig usystematisk stiger op. Skummet er kraftigt og lyst gulligt. En kraftig citrusaroma rammer ens næse, med noter af appelsin og ananas ( der er tilsat appelsinskal ). Skummet føles meget blødt og lækkert, men øllet fremtræder ellers lidt aggressivt pga bitterheden. Smagen er fyldig med citrus og der sluttes som sagt af med en kraftig bitterhed.

Karakter 5

I dag synes jeg at der var en tydeligere note af grape, men ellers er det noget nær det samme. Karakteren blev dog kun 4+.

På etiketten ser vi julemanden med et krus øl, samt et par misundelige rensdyr – og et banner, hvor der står ” Julen er humlens fest”. Derfor er det også en humlebitter ”JuleIPA” på 7,0% han har kreeret. Han skriver endvidere” Denne julejoviale IPA, der med bramfri bitterhed med sikkerhed vil give de kvalmsøde glögg-helvede juleøl en englelydsyngende ørefigen i julegave. Halleluja” Og jeg skal love for at humlen er i front med en bitterhed på 70 IBU ( findes under afsnittet: ”Teknisk ævl” ).
 

Thisted ”Jule Ale” – endnu en øl, jeg har smagt før, tænkte jeg. Men her tog jeg fejl. Dette er jo 2011-udgaven, og man har lavet om på opskriften. Hvor den sidste år var en ”pale ale er det i år en brown ale. De er ikke opdaterede på deres egen hjemmeside, hvor der stadig står det er en pale ale.

Den er mørk med rødligt skær og svagt skum, men det havde alle øllene nu. Klar med små bobler. Man fornemmer karamel og lidt mandel i aromaen. Føles let prikkende i munden. I smagen mærkes alkohol ( 7,5% ) og mørke frugter og der kommer en meget sen bitterhed til sidst.

Karakter 3+

Her kommer lige et billede af ”Jule Ale 2010” så man kan se at det er en anden øl.
 

Så kom der en øl, jeg vidste jeg ikke har smagt før. Trolden Bryghus har jeg aldrig hørt om, men det er fordi det er Troldhede Bryghus i Kolding, der i januar 2011 tog navnforandring.
 
 
”Kolding Jul 2011” er en opgraderet udgave af den kendte ”Juletrolden”, som jeg har smagt tidligere, men ikke skrevet om. I mine notater kan jeg se, at jeg har beskrevet den som ”engelsk real ale”-agtig. Bryggeriet beskriver ”Kolding Jul 2011” ( kedeligt navn ) som en mere belgisk inspireret øl med kandissukker og appelsinskal, men den har stadig denne fade, dovne fremtoning. Det fungerer ikke rigtig for mig, men der var andre der var af anden mening. Alkohol, frugt og lidt sukker til sidst.

Karakter 2+
 
Vendia Julebryg ser også anderledes ud end den fra sidste år. Der havde bryggeriet jo store problemer fordi der ikke var kommet kulsyre i fra det udenlandske bryggeri, der stod for brygningen ( eller noget i den stil ), men jeg fik en af de flasker der dog kom på markedet ( 27, dec, 10 ). Sidste år var den mørk – belgisk dubbel med stjerneanis, kanel og appelsin, men i år havde den en helt anden kulør. Den var orange og lignede slet ikke en dubbel. Jeg kan ikke finde noget om Vendias på nettet, men hvis ikke opskriften er ændret, så er den kikset.
Sløret orange øl på 7,0%. Dejlig duft af orangegrene, svag duft af anis. Den føles lidt skarp og pågående i munden. Alkoholen trænger sig på, også i smagen, hvor det dog er sødme, der indleder og også her fornemmes anis eller fennikel. Det virker lidt mærkeligt i den lyse øl og blander ikke helt godt.
Karakter 3
Billede fra sidste år
 
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar