Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

torsdag den 3. maj 2012

Tid til en øl - Amarcord Volpina

3. maj 2012

Jeg har været i Aalborg 3 gange på en dag. Det har været en konstant køren frem og tilbage hele dagen. Først fagmøde på kulturskolen – så hjem og derefter på arbejde i Aalborg. Så til Ulsted for at øve skansespil og derefter til Aalborg for at være med til det sidste af danselektionen. Begge vores instruktører – Bjørn og Ashli var der i dag, og de blev behørigt hyldet, for de blev Europamestre i ”10 danse” for et par uger siden. Der var også afslutning med spisning, og der var lidt levnet, så jeg kunne tiltuske mig lidt rester. Jeg havde ikke fået noget at spise siden frokost. Så var vi endelig hjemme her kl. 22.30.

Nu havde jeg jo spist, men en enkelt øl var nok på sin plads efter sådan en rejsedag. Det blev en italiensk øl fra Amarcord – ”Volpina”. Jeg har skrevet om bryggeriet tidligere. Det har taget navn efter en Fellini-film, og øllene er opkaldt efter personer i filmen. Volpina er en blond nymfoman ( her er hun dog rødhåret ). Jeg har ikke set filmen, og når jeg prøver at læse om handlingen, forstår jeg ikke en disse. Den virker umiddelbart lidt speciel, så jeg kan ikke rigtig forklare hendes rolle i filmen. ( jeg må vist se at få den set ).

På etiketten ser vi en yderst frodig, rødhåret kvinde, og hun passer godt til beskrivelsen – ”Rossa Doppio Malta”. Det er altså en rødlig øl med dobbelt så meget malt som normalt. Der er brugt saaaz humle og alkoholprocenten er 6,5%. Det er en overgæret øl fra Rimini.

Det er en klar. rødgylden øl med lyst, men lidt svagt skum. Boblerne er temmelig små. Den har en maltet aroma med rugbrød, og der er sødlig frugt – rosin og overmoden blomme. Det hele rundes af af en lidt sprittet note. Også i smagen møder man denne frugt/bær note, måske med et lille syrligt tvist. Her er malten ikke slet så fremtrædende. Saaz humlen gør sig gældende til sidte uden at virke overvældende.

Karakter 3+

Ingen kommentarer:

Send en kommentar