Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

tirsdag den 1. maj 2012

Tid til en øl - Dark Horse Fore Smoked Stout

1. Maj 2012

Håber alle har nydt denne dejlige, varme forårsdag. Jeg har ikke været til 1. maj-møde. Det bruger man ikke på min arbejdsplads, men jeg har dog nydt vejret alligevel. Det er vist på tide at få indkøbt nogle weissbier, pale ales og andre lyse, lette øl, så man kan nyde en god øl ved havebordet.

Forleden smagte jeg jo vores egen ”Sommerbælleøl Beta” som det egentlig er Jakob, der står for. Den skal med som prolog på min ølsmagning i maj, hvor vennerne skal præsenteres netop for lyse øl ( ikke nødvendigvis lette ). Da vi sad ved baren i John Bull fik vi også lejlighed til at smage et par lette øl, som jeg skal komme tilbage til ved en senere lejlighed. Men tak for det.

John Bull har en fint ølkort med stort udvalg, men udover det er der nye, skiftende øl hver måned - både på fad og på flaske. Mit øje faldt fra starten på en øl fra Dark Horse Brewing Co., som hurtigt er blevet et af mine favoritbryggerier. Jeg stiftede første gang bekendtskab med dem d. 24 august 2010, hvor jeg smagte deres måske bedste øl – ”Plead the 5th”. Det er en af de absolut bedste imperial stouts jeg til dato har smagt, og det er da blevet til en del.

Dark Horse har en stout-serie – nummereret fra 1 til 5. ( One Oatmeal Stout – Too Cream Stout – Tres Blueberry Stout – Fore Smoked Stout – Plead the 5th. ). Jeg har smagt nr. 3 og 5, og nu faldt blikket på “Fore Smoked Stout”.

Den er kulsort med en smal bræmme at nøddebrunt skum på toppen. Alkoholprocenten er vist svingende fra år til år, men jeg mener det var 8,0%. Man mødes af ristet malt, lidt chokolade og en mild og behagelig røgaroma. det er i det hele taget en behagelig øl, der føles blød og lækker i munden. Jeg ved ikke hvilken type brænde, den er røget over, men man har en dejlig smag af lejrbål. Det er ikke en gennemtrængende røgsmag, som man kender fra Schlenkerla, men mere afdæmpet, og det giver mulighed for en mere kompleks smagspalet. Her fornemmes chokolade og kaffe og en antydning af humle.

Karakter 5

Ingen kommentarer:

Send en kommentar