Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

tirsdag den 15. maj 2012

Tid til en øl - Crouch Vale Golden Nugget / Porterhouse Irish IPA

15. maj 2012

Næste stop på vores Beerwalk var The Wharf, hvor der altid er nye øl på hanerne. Der er selvfølgelig altid det faste repetoire ( bla har de Aventinus på fad, så man går aldrig helt fejl i byen ), men der er også en pæn udskiftning af øl på gæstehanerne, så det er altid muligt at finde noget man ikke har smagt før. Det er ofte britisk og det er ofte cask ale, altså uden kunstig karbonering. Det giver disse øl en lidt doven og fad fornemmelse. Om ordet ”fad” ( betyder doven, flov ) stammer fra oplevelser med cask ales ved jeg ikke, men det lyder logisk. Jeg er ved at vænne mig til det, men det bliver aldrig min absolutte favorit. Jeg kan ofte bedre lide flaskeudgaver af engelske ales.

Crouch Vale - der stammer fra 1981 – blev stiftet af Colin Bocking og Rov Walster. Sidstnævnte er ikke længere involveret i brygningen, men sælger øllene fra sin pub ”The Prince Of Wales at Stow Maries”. Bryggeriet ligger i Essex, ved floden Crouch. De producerer cask ales, og har vundet CAMRA’s  ”Surpreme Champion Beer of Britain” både i 2005 og 2006 med ”Brewer’s Gold ”. Den øl der var på hanen i The Wharf var ”Golden Nugget”. En sæson øl på 4,1%, der bliver brygget i marts måned. Det ligger i navnet, at der er brugt Nugget humle, der er en meget bitter amerikansk humle fra Yakima. Det er ikke en aromahumle, hvorfor den også giver en ret ren bitterhed.

”Golden Nugget” er en typisk engelsk ale med en rødlig, gylden farvetone. En let parfumeret aroma, der dog af en af vennerne blev beskrevet, som ”gymnastiksal på Billum skole”. Nu har jeg ikke været der, men det lyder ikke som en anbefaling. Slet så galt synes jeg nu ikke det stod til, men jeg er nok også mere vant til cask ales end de er. Den føles meget let – grænsende til tynd og det er også en almindelig erfaring, synes jeg. Svag, blomsteragtig smag med en ren og ret kraftig bitterhed i eftersmagen.

Karakter 3


De andre kastede sig derefter over en Corsendonk, men jeg havde fået øje på en IPA fra irske Porterhouse – en ”Irish IPA” for at gøre det fuldkomment. Nu er det formentlig ikke en selvstændig type, men mere et udtryk for en IPA brygget i Irland. Den mindede meget om Crouch Vale, men bitterheden var endnu mere udtalt. Jeg skulle nok have hoppet med på Corsendonk.
Karakter 3


Ingen kommentarer:

Send en kommentar