Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

fredag den 25. maj 2012

Tid til en øl - Gulden Draak 9000 Quadrupel


25. Maj 2012

I dag er det vores 27. års bryllupsdag, og det fejrede vi med en tur på ”Fusion” i Aalborg. Det er et relativt nyt gourmetsted, hvor de også har sushi. De har også en månedens menu på 4 retter og den bestilte vi. Den kan også fås som vinmenu til den dobbelte pris, men vi drikker jo ikke særlig meget vin, så min kone tog cola og jeg fik en øl.
Og her kommer aftenens klagepunkt, for man kunne kun præstere Tuborg og Carlsberg, samt 2 japanske øl til sushien. Det var ”Asahi Super Dry” og ”Kirin Ichiban”. Sidstnævnte smagte jeg igen for en uge siden, så jeg valgte ”Asahi”. Den har jeg også skrevet om tidligere.
Maden var i højeste klasse. Først fik vi en slags sushi- rå tun med grønne jordbær, frysetørret hindbær og guld frois gras. Dernæst fik vi hummerhaler med lækkert tilbehør ( jeg har glemt præcis hvad ). Ripeye steak med gulerødder, porre og ramsløgsne, og inden desserten fik vi en is til at rense smagsløgene. Her var der nogle korn ( ? ) i, der nærmest eksploderede i munden. Meget specielt, men sjovt. Jeg fik hvid chokoladeis med revet kokos – plus noget mere lækkert, min kone fik creme brulle. Alt i alt en fremragende smagsoplevelse. Klagepunkter: De to første retter var næsten for små – servitricen skal gå, når hun har afleveret regningen ( ikke stå og overvåge, hvad der gives af drikkepenge ) – og man skal udvide øludvalget.
Så hjemme måtte jeg åbne en af mine egne flasker fra skabet. En ”Gulden Draak 9000 Quadruple” fra Van Steenberge i Belgien.

9000 er Gents postnummer, men samtidig er det Aalborgs, så det er jo meget passende. Det er en ny øl i sortimentet. ”Gulden Draak” er en mørk øl. Nogle benævner den som en mørk triple. Normalt er triple lys og quadruple mørk, men her er det lige omvendt.

”Gulden Draak 9000” er en ravfarvet, rødlig øl med offwhite skum, der består af bittesmå bobler. Den er klar, og man kan se boblerne nærmest springer op fra bunden som små raketter. Aromaen er domineret af belgiske gærnoter, hvor lys frugt – abrikos og blomme – blander sig med krydderi. Det er temmelig komplekst. Til den anden gæring har man benyttet en vingær, for at forøge kompleksiteten. Den føles meget livlig, og giver en prikkende fornemmelse. Efter et stykke tid føles det en anelse bedøvende og varmende i munden. Smagen er også præget af noter fra gæren. Lyse frugter og alkohol ( 10,5% ). Der sluttes af med en lang, frugtig/krydret eftersmag.
Karakter 5    

Ingen kommentarer:

Send en kommentar