Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

søndag den 14. oktober 2012

Tid til en øl - Det Bette Ølhus / Urthel Hop-it


14. Oktober 2012

I går gik turen til ”Det Bette Ølhus” i Aalbæk. På sådan en regnvåd dag var det dejligt at sidde med gode øl i gode venners lag. Vi havde desværre et afbud, men så har vi da en grund ( som om det skulle behøves ) til at komme igen. Så vi var 5 mand, der mødtes på Frederikshavs banegård for at tage Skagengrisen, det sidste stykke.

Jeg havde sikret mig at cafe var åben, men det viste sig at der skulle komme 27 mand fra Frederikshavn til ølsmagning, så der var ikke plads i cafeen. Men Hans, der bestyrede cafeen den dag, satte beredvilligt et cafebord ind i selve ølbutikken, så vi kunne sidde med udsigt til det fantastiske udvalg.


Alle smagekasserne var også optaget, så vi kunne ikke få smagt alle 8 belgiske fadøl. Jeg kendte også de 7 i forvejen, men derfor er det nu meget hyggeligt alligevel. Så vi måtte bestille rigtige øl, og startede med en fra fad – ”Vera Tripel”, der er brygget specielt til Vera af Brouwerij Schelde. Jeg skrev om det i august 2011. Det er en dejlig øl med masser af frugtnoter.

Derefter tog de andre endnu en fra hanerne – Chouffe Double IPA Tripel. Den kendte jeg godt og bestilte i stedet en anden øl med humle i. Eller det troede jeg i hvert fald.

Urthel er et nyt belgisk bryggeri fra 2000. Brygmesteren er en kvinde ved navn Hildegard van Osfaden og hun driver bryggeriet sammen med sin mand, Bas. Det er ham der står for de sjove troldeagtige figurer på etiketterne. Han arbejdede på en eventyrhistorie om disse Erthels inden Hildegard begyndte at brygge, og de kunne jo fint bruges som brand. Urthel blev navnet på bryggeriet.

 
Det er et fint formet glas, der hører til. Udover navnet og gnomen, står der også navnet på øllet – ”Hop-it”. Det var grunden til at jeg forventede humlet øl.
 

Det var vist også hensigten, for denne øl blev kreeret efter at Hildegard havde været på Anchorage Barleywine Festilval i 2005. Her smagte hun Barleywine, IPA og Double IPA, og det inspirerede hende til at skabe den første belgiske IPA.

Der er brugt 3 forskellige europæsiske humletyper, men det oplyses ikke hvilke. Der er kun brugt pilsnermalt. Det er en ufitreret øl på 9,0%

Jeg tror ikke at humleelskere vil falde i svime over bitterheden i denne øl.  Den er gylden, uklar og med kraftigt blødt skum. Det er efter min bedste opfattelse ikke humlenoter, der trænger sig på, men sødme, krydderi og appelsin. Det har en god fylde, og virker blød i munden. Smagen er igen præget af appelsin og krydderier. Lidt vinøs sødme mærkes også, men jeg leder stadig efter humlebitterhed. Jeg havde nok forventet en anden beskrivelse eller forklaring på navnet, for jeg forstår ikke at man kan kalde dette noget med humle i. Men det er det måske i belgiske øl. Jeg har dog siden smagt andre belgiske øl med humle, hvor det er mere tydeligt. At jeg så egentlig ikke bryder mig så meget om denne ”belgisk IPA”-type er en anden sag. Men ”Urthel Hop-it” falder mere i min smag – netop fordi der ikke er så megen bitterhed.

Karakter 4

Jeg vender nok tilbage til nogle af de andre øl vi smagte, men ellers er efterårsferiens tema – ”øl fra Forestinne”

Ingen kommentarer:

Send en kommentar