Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

tirsdag den 22. december 2015

Tid til en øl - Albani Schiøtz Mørk Vinter Bock


22. December 2015

I efteråret da jeg besøgte Nordic Brew Festival, kom jeg også forbi Royal Unibrews stand. Jeg havde nok ikke oprindeligt tænk at stoppe op der, men det viste sig, at de havde taget deres nye serier fra Lottrup og Schiøtz med. Jeg ville gerne komplimentere dem for at tage et skridt i den rigtige retning, og især øllene fra Schiøtz er jeg glad for.

Ludvig Theodor Schiøtz var meget interesseret i botanik og i øl, og han grundlagde i 1859 bryggeriet Albani. Derfor er den serie der ærer hans navn tilsat forskellige urter og bær fra den danske natur.
Jeg blev mødt af en entusiastisk mand bag standen – måske var det bryggeren selv. Jeg ved det ikke, men han var i hvert fald både glad og stolt over det resultat, de havde opnået med disse to serier, og det på en ægte og positiv måde. Lottrup var rettet mod den almindelige forbruger og derfor ikke så eksperimenterende i sit udtryk – hvorimod Schiøtz, med sine tilsætninger fra den danske natur henvender sig mere til kendere, der ønsker lidt ekstra.

Vi fik en god snak. Jeg nævnte at en restaurant i Hals var begyndt at føre mærkerne, og han viste med det samme at det var Havkatten, så han havde styr på, hvor hans øl endte henne.

Udover de kendte 6 øl ( 3 fra hvert bryggeri ) havde de også en vinterudgave med. Lottrups var ”US Dark Ale” og ”Mørk Vinter Bock” repræsenterede Schiøtz. Det er en udmærket øl, som jeg også fik til frokosten i dag

”Mørk Vinter Bock” er en mørk, mahognyfarvet øl med kraftigt skum og hurtige, små bobler. Den er tilsat hyldebær, tranebær og porse, og denne bærnote mærker man allerede i aromaen. Øllet er let og levende. Smagen er præget af malt og sødme fra hyldebær, men han en skarpere kant fra tranebærene. Det virker let krydret. Procenten er 6,0% og øllet passer fint til et julefrokostbord.

Karakter 3+  .

Ingen kommentarer:

Send en kommentar