Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

fredag den 30. januar 2009

Tid til en øl - Bøgedal no. 149

30. Januar 2009
For 2 måneder siden – på den første søndag  i advent – forærede min kone mig en adventpakke i form af en juleøl fra Bøgedal. Sikke heldig jeg er, at have sådan en dejlig kone. Jeg havde egentlig tænkt at nyde den i juledagene, men lejligheden bød sig ikke lige, og nu synes jeg, det må være på tide.
Bøgedal er et rigtig dogmebryggeri, hvor øllet ikke pumpes rundt, men løber af sig selv – dog ved hjælp af lodder og trisser og niveauforskelle. Det er lavteknologisk- det er håndværk – det er spændende. Der bliver ikke masseproduceret, for der brygges 100 - 400 flasker øl af gangen.
Bøgedal ligger i Høllund ved Vejle og bryggeriet er indrettet i en gammel stald. Bryggeren hedder Casper Vorting og han var oprindelig en af pionererne i dansk mikrobryg, hvor han sammen med Allan Poulsen var med til at starte Brøckhouse i 2001. Da det udviklede sig til en fuldtidsbryggeri, blev afstanden for stor, og Casper Vorting begyndte at brygge på Bøgedal i 2004. På sådan et fritfald-bryggeri er arbejdet tungt og vanskeligt, men ”det er det bedste for øllet”. Det bliver desværre også noget dyrt, og øl fra Bøgedal ligger også i den dyre ende af ølmarkedet.
Bøgedal nummererer deres øl og denne juleøl er bryg nr. 149 ( brygget 4/9 2008 )
Der er humlet med Northern Brewer og tilsat appelsin og muscovado-sukker. Det kunne antyde en belgisk inspireret øl, men for mig virker den mere som en stout.
Det er en sort øl på 6,5% med svagt brunligt skum, der meget hurtigt forsvinder. Duften er præget af mørk ristet malt med en lille krydret note. Selvom kulsyreindholdet ikke er særligt højt, føles øllet alligevel let og friskt i munden. Den hårdt ristede malt dominerer fra start smagsindtrykket, men til sidst kommer der et lækkert strejf af sødme, og indimellem anes lidt lakrids. Appelsinen kan jeg ikke mærke noget til. Eftersmagen er ristet og har en markant bitterhed. Det er en dejlig øl, der dog skulle være noget sødere, hvis den skulle opnå topkarakter hos mig.
Karakter 4+

Ingen kommentarer:

Send en kommentar