Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

fredag den 23. januar 2009

Tid til en øl - De Struise Pannepot

23. Januar 2009
Selvom velværeopholdet er slut kan man jo godt prøve at forlænge oplevelsen i hverdagen, og det kan man passende gøre med en fantastisk øl.
Bryggeriet ”De Struise” er et fantombryggeri, - hvilket vil sige, at de ikke selv ejer et bryggeri, men lejer sig ind hos andre. Det er 3 unge mænd, - Carlo, Urbain og Phil - der også bestyrer en strudsefarm ( De struise betyder faktisk strudsene, men er samtidig det flamske ord for stædig, og den engelske betegnelse for bryggeriet er da også ”The Sturdy Brewers” ). De har haft meget stor succes med deres øl, og deres øl ”Pannepot” var en af de mest omtalte øl i 2006/07.
En Pannepot var en fladbundet fiskerbåd fra byen De Panne. Man trak båden op på stranden, da der ikke var noget havn i nærheden. Brygger Carlos bedsteforældre ejede en Pannepot P50 og det er en billede af den der ses på etiketten.
Byen De Panne var også kendt for at brygge en stærk mørk øl, og det er disse 2 kendetegn, der har ført til dagens øl.
”Pannepot” er på 10,0%. Den er brygget på pilsner-, karamel-, Carafa-, kaffe- og chokolademalt, samt majsflager. Derudover er der tilsat ekstra sukker. Der er humlet med Bramling Cross og Hallertau til en bitterhed på 27 IBU. Og der er tilsat kanel, søde appelsinskaller, timian og koriander. Brygåret for denne øl er 2006.
Det er en nærmest sort øl med beige skum, der ikke holder længe. Duften er overvældende med blomme, krydderier og alkohol. Alkoholen virker prikkende og varmende i munden. Der er utroligt mange smagsindtryk, og jeg kan ikke sætte navn på alle. Jeg fornemmer mørk frugt og krydderier og lakrids. En virkelig fantastisk øl
Karakter 5+
Til Ølfestivalen i København i 2006 bryggede man en specialudgave til det danske marked ved navn ”Pannepøt”.Det er brugt færre malttyper, og øllet føles lettere i munden. Den er ikke slet så fyldig i smagen, men smagsprofilen er den samme. Der er måske nogle, der kan synes at belgiske øl er for tunge. De vil måske foretrække ”Pannepøt”. Jeg kan personligt bedst lide den varmende. kraftige ”Pannepot”. Det er en øl, jeg heldigvis har smagt en hel del gange efterhånden - og som jeg ofte vil vende tilbage til.
I skabet står der en vintageudgave af Pannepot og venter til det bliver min fødselsdag. Det glæder jeg mig allerede nu til.  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar