Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

onsdag den 21. januar 2009

Tid til en øl - Skovlyst Birkebryg / Nøgne Ø Dark Horizon

21. Januar 2009
Søndag stod vi op til en dejlig morgenbuffet i restauranten.Der var ikke meget udsigt, da tågen hang over Øresund - det så koldt og blæsende ud. Vi tog derfor en smut ned i badelandet ( min kone tog lige 20 min. på stepmaskinen først ) og så var det tid til vores ekstra behandlinger.
Min kone fik en kamillebehandling, hvor hun blev smurt ind i kamille-bodylotion og viklet ind i håndklæder og tæpper og plastik. Det var vist dejligt, og hun føler stadig hun kan mærke virkningen.
Jeg skulle have lidt massage for skulder og nakke for lige at løsne de spændte muskler lidt. Det var dog en massage, der også tog arme og ben med. Stille New Age musik fyldte rummet og det var behageligt, indtil han kom til venstre skulder/arm. Jeg fik for en del år siden en skade i venstre side, da skulder og nakke kom ud for en for stor belastning i en yderstilling. Og det har yderligere givet store smerter et par gange. Jeg går regelmæssigt til kiropraktor ( nu kun hver anden måned ) for at få nakken justeret. Nu blev min skulder drejet rundt og ramte netop den yderstilling. Det gjorde ondt og inden jeg kunne reagere, fik den et par ture til. Der var ingen problemer i den anden side.
Så desværre gik jeg fra massagen mere øm end da jeg kom, og jeg har i dag lige været et ekstra smut ved kiropraktoren for at få rettet op på det. Men massøren kunne jo ikke vide noget om det.
Så glædede vi os til aftensmaden. Vi havde fået den 4 retters menu, så nu blev vi præsenteret for ”Louises 3-retters Spamenu” med et ekstra ostebord til slut.
Forret – Røget kuller terrine med peberrods vinaigre
Hovedret – Stegt andebryst med rabarber og nødder.
Dessert – Chokolade brownie med chokoladesorbet.
Chokoladesorbeten havde et enkelt blad basilikum på toppen, hvilket forbavsende nok smagte fantastisk.
Jeg valgte en pilsner fra Skovlyst til maden. ”Birkebryg” på 5,2%. Bryggeriet ligger i Hareskoven og tilsætter gerne naturens egne produkter til deres bryg. Jeg har tidligere smagt en Bøgebryg, som nu vist er udgået. Den var heller ikke lige i min smag. Den er brygget på pilsner- og wienermalt og der er brugt Saazhumle. Derudover er der tilsat birkesaft.
Det er en lys øl med hvidt skum, der ikke holder længe ( men det kan godt skyldes glasset ). Der er duft af korn og en note, jeg formoder er birkesaft. Næsten aggressiv i munden. Smagen er fyldig og i eftersmagen fornemmer man humle og en sød smag, der alligevel er skarp ( birkesaft?)
Karakter 4
Tilbage på værelset slappede jeg senere af med en øl, jeg havde fået foræret netop til denne velværetur. Nøgne Ø - ”Dark Horizon 2. edition”. Og det var godt, jeg startede i god tid, for det er en øl, det tager tid at drikke. Procenten har arbejdet sig op til 16,0% og med 50cl bæller man ikke lige den i sig. Denne øl var brygget 5. Nov. 2007 og kan lagres længe. Men nu blev den altså drukket med stort velvære.
Bryggeriet Nøgne Ø ligger i Grimstad i Norge og er et af Nordens bedste bryggerier. Navnet skyldes Henrik Ibsen, der bruger det som poetisk beskrivelse af de mange rå, øde klippeøer på Norges sydkyst.
”DH2” er en kulsort øl med det mørkeste skum, jeg endnu har set på en øl. Flot mørkebrun farve. Det forsvinder hurtigt pga alkoholindholdet, men det stiger hele tiden bobler op og laver krusninger på overfladen. Duften er ristet og præget af alkohol. Fornemmelsen i munden er fyldig og levende. Alkoholen varmer og bedøver mundhulen på behagelig vis. Smagen er ristet og man mærker kaffe og sveske og til allersidst en tydelig note af lakrids. Det er en utrolig stærk øl.
Karakter 5
Måske er det bedst, hvis man deler denne øl, for den er stor og tung og stærk. Men nu var det en øl til denne specielle lejlighed og det gik fint, når bare der var tid nok. Og der var jo kun 3 skridt hen til min seng. Tak for øllen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar