Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

søndag den 26. december 2010

Tid til en øl - Fanø Julebryg


26. December 2010

Håber alle har haft en glædelig jul. Måske endda med gode øloplevelser til julefrokosten eller andestegen. Vi havde en virkelig dejlig aften med masser af god mad og mange sange, inden gaverne blev pakket ud. Jeg fik bøger og en masse tøj – og sandelig om jeg ikke også fik en dejlig kurv med øl fra området omkring Silkeborg – Virklund, Bøllingsø, Kragelund og Grauballe. Det glæder jeg mig til at smage i det nye år.

Jeg fik også et meget lille puslespil med 1000 brikker – meget små brikker. ( verdens mindste med 1000 brikker ). Motivet er selvfølgelig øl.

 
Her til aften åbnede jeg en ”Julebryg” fra Fanø Bryghus. Jeg smagte den i 2007, men om det var helt den samme ved jeg ikke. Det var også en chokoladestout, men den var på 6,0%, hvor aftenens øl er på 7,5%. Det er jo sket en del med bryghuset siden. Det lukkede i 2008, men blev heldigvis genetableret i 2009, for det er en vældig god juleporter, der er kreeret.
Lidt sludder for en sladder på etiketten, men vi får da oplyst at der er tilsat havremalt, kaffe og krydderier udover de gængse ingredienser.
Det er en sort porter med tæt lysebrunt skum, der sætter sig på glasset i runde aftegninger, nærmest som leopardpletter. Jeg har ikke set det før.
 
 
Man fornemmer en ristet duft med lidt kaffe og lidt chokolade.. Den har en god, varmende fylde, men er alligevel let drikkelig. En dejlig ristet smag af malt og kaffe, der bliver blødt op af chokoladen. Man aner også krydderier – kanel eller kardemomme måske og der sluttes af med en balancerende bitterhed, der kommer mere fra kaffen end fra humlen ( eller begge dele ). En rigtig hyggeøl.
Karakter 5
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar