Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

fredag den 17. december 2010

Tid til en øl - Svaneke Julebryg / Adams Winter Lager


17. December 2010

I weekenden har vi været på oplevelsestur i København. Det var en gave, vi fik af børn og svigerbørn i sølvbryllupsgave og vi har glædet os til turen. Og det har været en weekend, hvor vi har klappet rigtig meget. Først var der den allersidste koncert i de gamle lokaler på C.W. Obels Plads ( alle instrumenter flyttes i disse dage til Nordkraft ). Her spillede vores svigersøn med i rockbandet og vores ældste datter skulle have sunget, men var blevet syg, så den yngste trådte til i stedet. Det gjorde de godt. Men det var lidt vemodigt at tage afsked med stedet, hvor jeg har arbejdet de sidste 27 år.

Vi kørte til København og det var først til allersidst vi stødte på snevejret, men så røg farten også ned. Vi skulle overnatte på Holmen og fint placeret.

For næste morgen var der rundvisning i Operaen kl. 9.30.


Det er en flot bygning og vi blev vist rundt i alle de forskellige prøverum og fik et godt teknisk indblik i hvordan kulisserne bliver lavet og flyttet rundt. Vi måtte ikke fotografere i salen, da der var kulisser til en ny forestilling, der endnu ikke har haft premiere. Men i forhallen hænger 3 store julekugler. En meget spændende rundvisning ( der var desværre ingen forestilling ).

Vi tog færgebussen over til Nyhavn og spiste frokost på Heering, hvor vi fik en utrolig god Pariserbøf. Her kunne jeg også smage en ”Julebryg” fra Svaneke Bryghus.

Det smagte jeg sidst i nov 09. Det er en undergæret øl på 5,7% . Duften er hvidtølsagtig, hvilket også kommer lidt frem i smagen med sød malt. Men derefter stikker smagen lidt i forskellige retninger, men en humlet afslutning ( ukendt slovensk humle ). Jeg synes, den virker noget usammenhængende – som om den ikke helt ved hvad den vil. Jeg bedømte den bedre for 1 år siden, så måske passede den bare ikke til maden.

Karakter 2
Derefter gik vi gennem Strøget og juleshoppede lidt. Det var bidende koldt og jeg frøs bravt. Vi fik lidt kage og kaffe til at varme os på, inden vi gik i Tivoli.

 
Det er flot med alle lysene, men der er egentlig ikke så meget at købe ved de små boder – eller rettere - i en af hytterne med delikatesser, var der et for mig ukendt canadisk ølmærke – ”Schoune”.
Brygmesteren ( eller repræsentanten ) fortalte at de havde været på Ølfestivalen i år, men det havde jeg jo ikke. Han havde 8 gode øl med og jeg købte 3, som jeg vil berette om senere. Til næste Ølfestival vil han have en Imperial Stout ( lagret 1 år ) med.
Til aften varmede vi os med en Gullash suppe, inden vi så ”Forbrydelse og Straf” i Skuespilhuset – en sal vi heller ikke havde set før.
 
 
Utrolig flotte skuespilpræstationer, især at Thure Lindhardt og Rasmus Berg – og stykket er jo også aktuelt. Der er stadig magtmennesker, der mener de kan tillade sig andre ting end almindelige mennesker, selvom mord nok er i overkanten. Vi nåede allersidste færge over til Holmen.
Søndag var vi på Glyptoteket – mest for at smage Mette Blomsterberg’s kager. De var gode, men kendere ( min kone ) hævder af den varme chokolade er bedre på La Glace.
Vi kørte til DR’s nye koncertsal for at høre Pigekorets julekoncert.
Det er også en utrolig flot sal, men omgivelserne ( både her og i Skuespilhuset ) er alt for mørke. Det mangler simpelthen lys, så man kan orientere sig, når man ikke kender stedet.
Det var en utrolig stemningsfuld eftermiddag, hvor de 4 kor og ungdomsensemblet leverede en meget varieret koncert. Samtidig var det Michael Bojesens afskedskoncert, så det var meget rørende.
Vi kom hjem til meget sne, men min datter havde ryddet indkørslen, hvilket havde taget 3 timer. Det var dejligt.
I dag gensmagte jeg ”Winter Lager” fra Samuel Adams.
 
 
Det er en mørk bockøl på 5,6%. Der har en klart rødligt skær og en fin hvid skumtop. Duften er maltet og en smule krydret. Fornemmelsen er frisk og smagen er præget af karamel og lidt ristet malt. Den er let humlet med Tettnanger, og den giver en lidt skarp krydret note til bryggen. Bitterheden er som sagt moderat, som det bør være med en bock.
Karakter 4

Ingen kommentarer:

Send en kommentar