Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

tirsdag den 24. april 2012

Tid til en øl - Steenbrugge Tripel

24. April 2012

Da min interesse for øl i sin tid begyndte, var det især belgiske øl, der tiltrak mig. Til den allerførste ølsmagning fik vi en Tripel fra Westmalle. Det er jo stamfaderen til stilen og det var lige en øl, der faldt i min smag. Siden fik jeg fat i en udgave fra Affligem, og den kunne jeg faktisk lide mindst lige så godt.  Fakta havde købt en stort parti hjem, så der var mulighed for at købe dem et stykke tid. Jeg hamstrede de sidste øl, da de kom på udsalg til 10. kr stykket. Men det var grunden til at specialforretningerne holdt op med at sælge dem, og det har været svært at finde øl fra Affligem på disse kanter. Men i sommer fandt jeg dem atter i Ålbæk. ”Det Bette Ølhus” har dem og jeg har flere gange købt nogle med hjem derfra.

Her fandt jeg også de 3 øl fra Steenbrugge. Jeg har tidligere skrevet om ”Blond” og ”Dubbel”, og her til aften havde jeg vældig trang til den sidste – ”Tripel”. Lang tid på arbejdet og en times ekstra dans – så jeg syntes, jeg havde fortjent en god og frisk øl at slutte dagen på. Jeg er endnu ikke stødt på en tripel, jeg ikke kan lide.

Steenbrugge brygger deres øl efter en gammel traditionel opskrift, hvor de bruger ”Gruut”. Det er specielle krydderiblandinger, som var forskellige fra by til by. Enhver brygger var forpligtet til at købe disse gruut hos bystyret, der derved havde en fin lille indtjening. Det er ikke gældende mere, men nogle få belgiske bryggerier har fundet de gamle opskrifter frem.

”Steenbrugge Tripel” er en smuk gylden øl på 87%. Den ligner smeltet guld, men den er dog helt klar. Skummet er temmelig pauvert, selvom der er en ret kraftig karbonering. Der er en dejlig duft af lyse frugter som mandarin og fersken, og mon ikke gruut-blandingen også betyder noget, selvom jeg ikke synes den virker krydret. Den føles frisk og sprudlende, hvilket lige var det jeg trængte til ovenpå dansetræningen. Det er også de samme aromatiske indtryk man får i smagen. Den virker umiddelbart ikke særlig bitter, men langsomt toner en humlebitterhed frem, som holder sig længe i eftersmagen. Det giver en god afslutning på oplevelsen.

Karakter 4+                                                           

Ingen kommentarer:

Send en kommentar