Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

søndag den 17. februar 2013

Tid til en øl - Ølvalg 2012 / over 6%


17. Februar 2013

I kategorien ”over 6,0%” var der kun 5 øl med. Det er jo også det normale i finalen. Til denne del blev der serveret ostebord, så vi havde noget godt at spise til øllet.

Vi have også et papir med Ølmenu og stemmeseddel.      

 
Som man kan se smager vi ”Årets Ønyhed(er), men den reddede formanden ved at fortælle at samtlige øl i finalen er brygget på øer – selv den jyske, der jo kommer fra Fur. Formanden gav også højlydt udtryk for sin glæde ved at vi nu vendte tilbage til de humlede IPA’er.
 
 
Ugly Duck havde jo vist i første kategori, at de forstår sig lidt på humle, og de indledte anden del med en humlefest – ”Hopfest” på 7,5%. Glade, friske humleranker snor sig på etiketten og man kan ikke se det, men det er Cascade og Simcoe ( IBU 60 )
Gylden øl med hvidt skum. Dejlig duft af humle med lemon og grape. Frisk, men dog mere fyldig end den første øl i smagningen. Det spændende ved amgen var den omvendte rækkefølge indtrykkene indfandt sig i. Først kom humlen med sine lemonnoter, derefter overtog en behagelig sødme arenaen og til sidst dukkede humlen lidt frem igen. Denne gang med sødere noter i retning af ananas og sød grape. Eftersmagen var domineret af bitterhed.
Karakter 4
 
 
Endnu en IPA kom på banen. Hornbeer har i den forgangne sæson gjort sig godt bemærket i medierne ved et opgør med bankverdenen. De har ændret etiketten på deres øl – ”Grisk” et par gange, men vandt til sidst retten til at brygge den, selvom om Spar Nord forsøgte at få den forbudt.
Man kan læse hele beskrivelsen på etiketten eller på hjemmesiden. Jørgen Fogh Rasmussen har helt klart haft nogle dårlige oplevelser med banker i disse krisetider.
Det er en mere rødlig IPA – den første med ordentligt skum. Kraftig aroma af grape og lidt blomst. Smag af lemon og grape, men den mister hurtigt pusten og efterlader en mere ren bitterhed.
Karakter 3+
 
 
Vestfyn har siden de vandt Ølvalget i 2006 haft deres ”Willemoes Jul” med i finalen alle gange. Altid med en ny opskrift og altid med en stil i den tunge ende. For første gang har de vovet pelsen med en humlet, lys øl – en Imperial/Double IPA på 9,0%. Jeg skrev om den i julen, og syntes bedre om den dengang end til smagningen her, hvor den virkede lidt afdæmpet.
Karakter 4
 
 
Fire Juleøl er der med i året finale, og juleøllene har altid været godt repræsenteret. Nogle siger, at langtidshukommelsen ikke er så god hos øldrikkere, men det skyldes nok mere, at der er mere fokus på juleøllet hos forbrugerne, og der bryggerne finder de lidt kraftigere opskrifter frem.
Fur Bryghus har lavet en belgisk strong ale ( der står dark på sedlen, men det synes jeg ikke helt passer ). Der er brugt Muscovado-sukker og amerikansk humle ( Cascade og Centennial )
Den har en flot kobberrød farve med hvidt skum på. Man mødes af en lidt sukkersød duft, mildt krydret og noter af rosin/sveske. Den har en god fylde. Smagen er på samme måde præget af sødme, kydderi, sveske og en let citrus humle afslutning. En udmærket belgisk øl, der dog stadig mangler lidt i at komme på samme niveau som de indfødte belgiere.
Karakter 4                                        
 
 
Sidste øl var også fra Ugly Duck, der har fire øl med i finalen. Jeg synes stadig at det er lidt ærgeligt at spredningen ikke er større, men det må indrømmes at Ugly Duck faktisk står for nogle af de bedste bud i kampen.
”Imperial Vanilla Coffe Porter” smagte vi til den store øl-marathon i foråret. Brygget med samme maltkombination som ”Rye-porter” ( pilsner-, karamel-, chokolad- og sortmalt. Rug og havre. Derudover er der tilsat vanilje og kaffe. Der er lidt uenighed i egne rækker om humletyperne. I teksten står der Cascade og Simcoe – i ingredienslisten Magnum og Nelson Sauvin. Den første virker mest rigtig.
Det er en sort øl på 10,0% med lyst brunt skum. Overraskende let og med duft og smag af kaffe med mælk. Igen vil jeg sige at den gjorde bedre indtryk første gang jeg smagte den.
Karakter 4
Her i denne stærke afdeling er der lidt mere lighed i karaktergivningen. Ingen af øllene stikker afgørende af fra resten. Fire af øllene har fået karakteren 4, hvilket jeg egentlig synes er en smule lavt til årets bedste øl. På afstemningssedlen stemte jeg på Ugly Duck ”Hopfest”, men om det bliver den der får min stemme til sidst, ved jeg ikke helt endnu. Jeg synes det er lidt kedeligt, hvis samme bryggeri løber med prisen i begge kategorier. I første runde stemte jeg også på to forskellige, selvom det godt kunne have været to øl fra Evil Twin.
Jeg kan også se at jeg tidligere har givet både ”Willimoes Jul” og Vanilla Coffe Porter” højere karakter end til gårsdagens smagning – måske skal jeg lige se om jeg kan nå at smage kandidaterne endnu en gang.
Under alle omstændigheder når ingen at de smagte øl op på siden af min favorit i første omgang – Evil Twin’s ”Even More Jesus”, så den står for mig som Årets Ølnyhed 2012.
                                           
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar