Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

fredag den 8. februar 2013

Tid til en øl - Widmer Brothers Pitch Black IPA


8. Februar 2013

Vi har lige haft en solo danselektion hos vores fremragende instruktør. Det er noget der giver mening. Det bliver lidt nemmere at få danse rigtigt.

Til aften åbnede jeg den sidste øl fra Widmer Brothers – i hvert fald i denne omgang. Det var en ” Pitch Black IPA” på 6,5%. Jeg har vist før skrevet om det ulogiske i at kalde en øl for ”Black IPA, da det jo betyder ”sort imperial bleg/lys øl”. Men det beskriver på mange måder øltypen godt. En mørk øl med meget humle.

Jeg kan normalt bedre lide høj bitterhed i de mørke øl, hvor der ofte er flere andre smagsnoter, der balancerer bitterheden. Jeg kan faktisk godt lide den friske aroma af humle. Det er lidt som jeg har det med kaffe – hvis bare det smagte som det dufter, så var det helt fantastisk.

Og Widmer kan noget med aromahumle. Duften af deres øl er raffineret og indbydende og det gælder også den sorte sag. ”Pitch Black” betyder noget i retning af ”kulsort” – ”mørkesort” – ”ekstremt sort”. Og det passer på farven. Lysebrunt skum på toppen. Dejlig aroma af sød grape mørkt tonet af ristet malt. Let og skarp fornemmelse. I smagen ristet malt og humle, hvor begge dele bliver hængende i eftersmagen.

Karakter 4+

Som sagt ville det være dejligt, hvis de spændende duftindtryk i alle tre øl kunne komme ligeså meget frem i smagen. Jeg synes jo ikke, bitterhed i sig selv er interessant nok, men det er naturligvis hele ideen ved IPA’er, og jeg synes da heller ikke det er dårligt. Men hvis bare….


Ingen kommentarer:

Send en kommentar