Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

torsdag den 2. april 2009

Tid til en øl - Bakalar Dark Lager

2. April 2009
I aften var der så generalprøve til danseafslutning. Vi er jo begynderholdet, så der er kun 5 par, der har vovet sig på gulvet. I dag gik det bedst i tredje forsøg, og så mange får vi nok ikke på lørdag, men når der kun er 5 par støder vi nok heller ikke ind i hinanden, - så det går nok.
Jeg har tidligere nævnt et par, som desværre måtte stoppe. Hun går med skinne på benet og kan knap bøje det. Forhåbentlig bliver knæet snart i orden igen – men dansetræning bliver det nok ikke til, før til næste sæson. De havde en ølaften med deres venner, og jeg havde foreslået et par velegnede øl. I dag kom de til sidste rigtige danselektion for at sige farvel og tak til danselæreren Bjørn, og så havde de lige 2 flasker øl med til mig. Det var slet ikke nødvendigt, men absolut dejligt. Den ene var en ”Schwarzbier” fra Mönchhof og den anden en tjekkisk øl, jeg aldrig har set eller hørt om før.
”Bakalar Dark Lager” på 4,8% fra bryggeriet ”Pivovar Rakovnik”.
Det har været lidt vanskeligt at finde oplysninger om denne øl, men det lader til at man har brygget øl i Rakovnik siden 1300-tallet. Det nuværende bryggeri stammer fra 1454, hvilket nævnes med stor skrift på etiketten. Området har gennem tiden været kendt for den bedste tjekkiske humle, endda bedre en området omkring Saaz. Da jeg søgte på ordet ”Bakalar” var det første forklaringer at det betød torsk på kroatisk ( hvilket ikke giver meget mening ), men til sidst opdagede jeg, at det betyder ”Ungkarl” på tjekkisk, og det giver trods alt bedre mening. ( Han sidder på etiketten med en opslået bog og et skummende krus øl. Det er vist en rigtig studenterøl.
Det er en filtreret øl, men den er så mørk at man ikke så let kan se igennem den. Skummet er kraftigt og har en beige/lysebrun nuance. Duften virker sød, maltet i stil med en nisseøl. Det er en interesant øl. Den har en lethed, man kender fra de mørke lagerøl i området, og derfor synes jeg først at den var lidt frisk. Men så overtager en massiv sødme billedet. Det virker næsten som om der er tilsat ekstra sukker, som man bla. gør i Belgien, men det passer dårligt med Das Reinheitsgebot, Og det efterlever de fleste tjekkiske bryggerier også. I begyndelsen lægger man overhovedet ikke mærke til humlen, men efter et par mundfulde opdager man en god bitterhed bliver hængende i eftersmagen. Den er ikke overvældende, men den holder godt.
Karakter 3+
Det er en øl, hvor jeg ikke synes balancen er helt i orden. Sødmen er simpelthen for sød, men på en eller anden måde bliver den ikke vammel alligevel. Derfor er den et fint alternativ til andre tjekkiske øl.
På etiketten er der trykt et Quatrain – et fire liniers digt. Dette stammer vist fra gamle dage, men ellers ved jeg ikke helt, hvad det betyder.
” En pave i Rom  -  En havn i Ancona  -  Et tårn i Cremona  -  En øl fra Rakovnik”   -  ????

Ingen kommentarer:

Send en kommentar