Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

tirsdag den 28. april 2009

Tid til en øl - Strong Suffolk

28. April 2009
Her til aften har vi været til en spændende foredrag med forfatteren Ib Michael. Jeg har ikke læst nogle af hans bøger, med det tror jeg, jeg vil gøre. Han fortalte om den nyeste trilogi, hvor bogen ”Vilde Engle” lige er udkommet. Selvom den foregår lidt før min ungdom, kan jeg nikke genkendende til mange af de ting, han fortalte om. Han er en engageret og spændende fortæller. Han overnatter her hos os i nat, og vi sad og nød en ”Jacobite ale” fra Traquair til lige at falde ned på. Han er utroligt vidende, og vi havde en dejlig og hyggelig samtale om mange spændende emner.
Men Jacobite ale har jeg beskrevet før. Det er en øl, man ikke kan få for tit, men det er ikke interessant at høre om den hver-hveranden uge. Ib Michael syntes også vældig godt om den.
Jeg vil derfor skrive om en af de andre gode ales fra de britiske øer. Nemlig ”Strong Suffolk” fra bryggeriet Greene King. Jeg har tidligere skrevet om bryggeriet og deres ”Abbot Ale” ( 13 aug.08 ), men den første øl jeg stiftede bekendtskab med var denne øl. Da jeg skulle afholde den første ølsmagning, hvor jeg selv stod for udvalget var denne øl med, og den har fulgt mig siden. Den faldt i alles smag, og det er da også en af de allerbedste engelske ales.
”Strong Suffolk” er Englands sidste blandingsøl, hvor man blander en Old Ale på 12,0 % med en ung Ale på 4,0%. Blandingen lander så på 6,0%.
Den unge ale kendes i bryggeriet som BPA – Best Pale Ale – selvom den er temmelig mørk i det. Den gamle ale er kendt som 5x, efter den gamle metode med at skrive alkoholstyrken med x’er. Den er lagret i mindst 2 år på gamle egetræsfade, og efter sigende er det kun brygmesteren og hans nærmeste lærling, der har adgang til disse fade. Fadene er forseglede med en megelblanding, for at undgå inficering af vildgær.
Det giver en mørk kobberfarvet øl med en flødeagtigt skumlag, der virker blødt og lækkert. Duften er fyldig og præget af karamel og malt, samt en skarp frisk note fra humlen. Øllet føles friskt i munden, - sikkert resultatet af den unge ale, mens den gamle ales lange lagring giver en kompleks og fyldig smag. Eftersmagen er lang og i fin balance mellem sødme og bitterhed.
Karakter 5

Ingen kommentarer:

Send en kommentar