Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

fredag den 3. april 2009

Tid til en øl - Willemoes Ale / Midtfyn Påskebryg

3. Marts 2009
I dag var jeg til et tidligt morgenmøde og benyttede lejligheden til at besøge mine forældre til frokost. Det er hyggeligt at sidde i fred og ro og snakke med dem over kaffen bagefter – og se og høre om deres forskellige gøremål. Selvom der ikke er så stor aktivitet som tidligere. Min far fik til sin fødselsdag en gaveæske med øl fra Vestfyens Bryghus. Det ligger i Assens og er fra 1885, så det er et af de gamle bryggerier. De har fornyet sig og er kommet fint ind på specialølsmarkedet med deres Willemoes-serie, hvor juleøllen hvert år klarer sig fint. I 2006 vandt de det danske ølvalg.
En af øllene i denne serie er ”Willemoes Ale” på 5,2%, som jeg ikke har smagt tidligere. Og da jeg skulle på arbejde efter frokost var det nok bedst ikke at tage en af de stærkere øl i serien.
Farven tyder på, at det er en ”red ale” eller ”amber ale” som den også kaldes. I hver fald er det en klar øl med en kraftigt rødt skær og en fin lys skumtop. Duften er præget af malt og karamel og den har en middel mundfylde. Smagen overrasker med en udpræget sødme, og det har senere vist sig, at de tilsætter farin og lakrids. Det er dette sukker man kan smage, men jeg lagde ikke mærke til lakridsen. Der er brugt amerikansk humle, men det er heller ikke en ingrediens der gør noget  stort væsen af sig. Der er dog en let bitterhed i eftersmagen. En udmærket øl, der dog er lidt for sød til helt at ramme plet.
Karakter 3
Her til aften var det så tiden til at starte på påskens mange bryg, og hvorfor ikke starte med en af de sædvanligvis gode øl fra Midtfyn. Deres ”Påskebryg” er på 6,8% og er brygget med amerikansk inspiration. Den står mørk gylden i glasset med en kraftig hvid skumtop. Øllet er klart og der er en eksplosion af bobler, der stiger op og danner det flotte hvide skum. Det ser fantastisk levende ud og er fornøjelse at se på. Duften er mere maltet end forventet, Den typiske amerikanske citrushumle er holdt tilbage ( jeg ved ikke hvilken humletype, der er brugt, men den virker egentlig ikke amerikansk ) og smagen er præget af karamel og lidt mørk frugt. Den lægger sig op at den traditionelle bockstil, der ofte brygges til påske. Der er en middel bitterhed, der ikke er påtrængende og en behagelig rund følelse i munden.
Karakter 4
Jeg har lidt svært ved at smage den amerikanske inspiration, men det er nu godt nok, for her til påske passer den tyske tradition mig bedre.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar