Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

fredag den 17. april 2009

Tid til en øl - Bloed, Zweet & Tranen

17. April 2009
Navnet på dagens øl kunne tyde på at jeg har udstået store strabadser i dag, men det er ikke tilfældet. Godt nok har jeg slået græsplænen for første gang i år, men det er trods alt til at overkomme, når den har motor. Jeg har haft den første prøve med nogle små dygtige elever, der skal spille til koncert næste fredag, og det er nødvendigt at have endnu en prøve, men de skal nok klare det. Hele næste uge kommer dog til at gå med ekstra prøver og arrangementer, så når den er slut er øllen måske mere på sin plads.
Jeg fik den forleden at en af deltagerne til ølsmagning og ville lige se hvilken type det var. Jeg vil gerne have en ”De Molen” øl med om et par uger når der atter er ølsmagning på arbejdet, men denne øl ligner en af de andre for meget.
Jeg har tidligere skrevet om ”De Molen” der er et hollandsk bryggeri fra Bodegraven. Denne øl – ”Bloed,Zweet  & Tranen” er en meget mørk øl på 8,1%. Den er brygget på en tørverøget malt fra England og en anden røgmalt fra Bamberg i Tyskland.
Etiketten lyder: ”Enhver der har set ”Fawlty Towers” ved, at det er svært at skabe en varig fred mellem England og Tyskland. Det har kostet ”Blod, sved og tårer”, men vi føler, det er lykkedes.” ( mens jeg sad og drak denne øl, så jeg faktisk et show med ”Monty Python – Live fra Hollywood”, hvor John Cleese jo også optræder )
Denne sorte øl har et utroligt kraftigt skum, der er helt brunt og dufter noget af røg. Øllet føles forbavsende let og skarpt i munden. Der er smag af ristet malt og kaffe, samt et svagt strejf af noget syrlig fra bær eller citrus. Selvfølgelig er røgen til stede, men ikke i samme grad som gårsdagens øl. Her er den mere afdæmpet. Det er en øl der har sødme fra malten og en fin balancerende bitterhed fra humlen. Måske er der brugt tysk humle. Den står i hvert fald katalogiseret på hjemmesiden under ”German Style”
Karakter 4

Ingen kommentarer:

Send en kommentar