Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

lørdag den 11. april 2009

Tid til en øl - Pannepot Grand Reserve

11. April 2009
I dag har jeg lige opdateret min profil. Jeg er nemlig blevet 52 år. Det har været en dejlig dag med masser af sol og blæst, og jeg fik mange gæster til eftermiddagskaffen. En del var kommet langvejs fra og det var dejligt, at de ville køre så langt for at fejre mig. Jeg har fået mange dejlige gaver – tøj, bøger og dvd’er, og en af bøgerne er selvfølgelig om øl. Til kaffen havde min kone bagt kringle og en lækker chokoladekage, samt kreeret nogle flotte medaljer. Det var ikke et særlig sundt kagebord, men det smagte utroligt godt. Aftensmaden bestod at pølser fra grill og kartoffelsalat, samt grøn salat. Dertil fik vi sodavand og en øl fra canadiske Unibroue – ”The Raftman”
Vi havde en hyggelig eftermiddag og inden den lange køretur hjem, serverede vi en kop kaffe.
Her sidst på aftenen fandt jeg en speciel øl frem, som jeg har gemt til denne dag. En af min belgiske favoritter er ”Pannrpot” fra fantombryggeiet ”De Struise” ( 23. jan 09 ) Før jul købte jeg en speciel udgave i Ølkonsortiet – ”Pannepot Grand Reserva Vintage 2005”
Det er en ”Pannepot” der har ligget og lagret på franske egetræsfade i 14 måneder. Dette har givet den en mere syrlig smag end den oprindelige. Den minder mere om en Barley Wine.
Det er en mørk øl på 10,0% med en svag skumudvikling. Aromaen er præget af alkohol og har en lidt metallisk note. Øllet føles friskt og levende i munden og smagen nærmer sig en sherry. Der er et syrlig præg og alkoholen mærkes. Den lange lagring har fremmet syrligheden og dæmpet bitterheden, så humlen i eftersmagen ikke træder så meget i karakter. Det er en dejlig øl, men jeg foretrækker dog stadig originalen. Den er sødere og har flere smagsnuancer, synes jeg.
Karakter 5


Ingen kommentarer:

Send en kommentar