Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

mandag den 13. april 2009

Tid til en øl - Saison Paaske

13. april 2009
Endnu en dejlig forårsdag, hvor det meste af formiddagen dog gik med gudstjeneste på plejehjemmet. Jeg fik i går plantet et blommetræ og nogle blåbær, og de skulle bare lige have noget vand, inden jeg tog af sted.
Til en sen påskefrokost fik vi gæster fra Viborg. De havde en chokolade-te med til min kone og en ”Påskebock” med til mig. Øllene fra Viborg Bryghus kan næsten kun købes i omegnen, så den havde jeg endnu ikke smagt. Vi nåede dog ikke at smage den til frokosten, så den har jeg stadig til gode. Jeg havde fundet et par andre øl frem - ”Påskebryg” fra Fur og ”Saison Paaske” fra GourmetBryggeriet.
GB brygger 2 påskeøl. I går var vi i byen til aften, hvor jeg smagte deres ”Happy Easter”. Det er en mørk øl på 6,0%. Den er til dels brygget på rug, hvilket giver en mørk brødagtig smag. Der er også tydelige karamelnoter og alt i alt minder den om de traditionelle bockøl, der hører påsken til, selvom den virker som en let udgave. Eftersmagen er præget af en let bitterhed.
Karakter 3
”Saison Paaske” er en luksusøl på 8,0%.  Den belgiske saison stammer fra Vallonien og er som type temmelig bredt formuleret. Det er en lys forfriskende øl, ofte med et temmeligt højt humleindhold. Jeg synes ofte, det virker lidt tørt og anonymt.
Til denne øl er der benyttet Styrian humle og der er tilsat koriander og Curacao-appelsinskal. Noget man ofte ser i lyse belgiske øl – witbier og tripler f.eks.
Det er en flot ravfarvet øl, der er klar i starten, men som flasken tømmes kommer der mere bundfald med. Skummet er hvidt og holder kun kort tid. Appelsinskallen fornemmes tydeligt i aromaen, sammen med andre krydderdufte. Duften virker en anelse sødlig. Det er en øl, der føles let og samtidig blød i munden – den virker ikke så tør som bryggeriet selv antyder. Jeg synes, den virker lidt for sød til at være en saison, men til gengæld smager den godt. Smagen er præget at lette krydderier og lys frugt, og appelsinen mærkes stadig tydelig. Der er ikke megen bitterhed i eftersmagen. Det er en øl, der pga. sødmen virker lidt dessertagtig
Karakter 4

Ingen kommentarer:

Send en kommentar