Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

torsdag den 6. august 2009

Tid til en øl - Holland / Achel / Wieckse Witte

6. August 2009
Efter at have besøg det hollandske trappistkloster ” La Trappe”, kørte vi sydpå til den belgiske grænse. Lige på grænsen ligger Trappistklosteret ”St. Benedictusabdij De Achelse Kluis”. Det regnes for et belgisk kloster, fordi hovedindgangen er i Belgien, men bagdøren ligger i Holland.
( 23 & 26 feb. 09 ). Man har brygget øl i klosteret siden 1852, men under første verdenskrig skilte tyskerne kedlerne af for at få de 700 kg kobber.
I 1997 besluttede man at starte på ny med at brygge øl og i 1998 sendte man så den første øl på markedet. Man havde fået hjælp til opstarten af en erfaren munk fra Westmalle – Broder Thomas, samt Broder Antoine fra Rochefort.
Her er nu indrettet et dejligt gårdmiljø, og der var en hel del mennesker på stedet. Der er også mulighed for at spise, mens man nyder øllet. Achel brygger 3 slags øl til salg i udlandet – ”Achel 8 Blond” – ”Achel 8 Bruin” og ”Achel Ekstra Kluis”. Den sidste hører til mine favoritter. Men i selve klosteret brygger de også en lettere 5,0% udgave af Blond og Bruin. Det er den som munkene normalt har mulighed for at drikke.
Så jeg bestilte en ”Achel 5 Blond” fra fad. Det er en lys uklar øl med hvidt skum. Duften er lidt syrlig og den føles tynd og let i munden. Smagen er af lys frugt med lidt krydderi, men humlebitterheden dominerer for meget. Der er ikke fylde nok og balancen er dårlig. Jeg må ærligt indrømme, at jeg var lidt skuffet, men heldigvis er flaskeudgaven på 8,0% helt i top, så den holder jeg mig til herhjemme.
Karakter 2+
Men klosterlivet går sin vante gang og munkene overholder de forskellige tidebønner – Prim – Terts og Vesper osv. Min kone opdagede, at det var tiden til ”None” og det var muligt for lægfolk at deltage, så vi fandt frem til det lille anneks, hvor denne andagt blev holdt. Der var omkring 15 andre turister, og efterhånden kom der munke og andre tilknyttet klosteret for at deltage. Ceremonien begyndte med en vekselsang, hvor en ældre munk sang for med sprød og rystende stemme, og vi andre faldt i efterfølgende. Melodien var gregoriansk og heldigvis var den skrevet med noder – eller rettere neumer ( gammel nodeskrift ), så vi kunne være med. Så vi sang med den bedste flamske udtale vi kunne præstere. Andagten tog omkring 20 min, og der var 4 gregorianske salmer og et par tekstlæsninger. Det var en meget fin oplevelse.
Da klosteret ligger lige på grænsen har munkene oprettet et lille ”supermarked”, hvor man kan købe chokolade og sæbe og andre belgiske varer. – Og selvfølgelig også øl og ølglas. Desværre havde de ikke det ølglas fra ”Blanche de Namur” som jeg gerne ville have haft, men jeg købte en del spændende øl med hjem.
Så kørte vi videre til Breda, men det var sidst på dagen, så kirken og butikkerne var lukket, og det var ikke så interessant.
Vi havde bestemt at spise aftensmad på hotelet, for at bruge en rabatkupon, vi havde fået. Til dette måltid fik jeg en ”Wieckse Witte”. Brouwerij de Ridder var det tidligere stadsbryggeri i Maastricht, og har brygget øl siden 1880erne. Det er blevet opkøbt af Heineken og produktionen er flyttet til Hertogenbosch.
”Wieckse Witte”er en witbier på 5,0%. Det er en uklar bleggul øl serveret med en citronskive. Hvis jeg vil have lemonade, skal jeg nok selv bestille det, så den fik min kone i sin cola. Der er en kunstig syrlig/sød duft af lys frugt. Den føles livlig , men meget tynd. Smag af melon og æble, men igen på en kunstig måde som om der er tilsat smagsstoffer. Det var ikke nogen særlig god oplevelse
Karakter 1+
Dagen startede med en god øl og så det det lidt ned af bakke.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar