Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

mandag den 24. august 2009

Tid til en øl - La trappe Witte

24. August 2009
I dag sagde vi farvel til vores elskede kat ”Poeme”. Den var en ”Hellig Birma” og den blev desværre kun 4 år. På det seneste havde den slet ikke spist noget og det viste sig at nyrerne ikke fungerede rigtigt. Så den blev mere og mere afkræftet. Derfor var vi nødt til at sige farvel og det foregik fredeligt og roligt. Det viste sig siden, at den havde en hjertefejl, så der var intet at gøre. Det var min yngste datters kat, men hun tager det pænt. Den fik killinger sidste år og en af dem har vi stadig.
Derudover mistede min svigerinde i dag sin søster, så det har været en trist dag for hele familien.
”Poeme” var en smuk hvid kat med chokolademaske, og derfor tænkte jeg at drikke en hvid øl – en ”Witte” fra La Trappe i Holland. Jeg var der på sommerferie og smagte deres øl, og købte andre med hjem, bla. denne witbier, som jeg ikke havde smagt. Jeg har dog set den i Kvickly Extra engang.
”La Trappe witte” er den eneste trappist-witbier. Klosteret ligger jo i det sydlige Holland, hvor inspirationen fra den belgiske ølverden er stor Den har fået ny etiket, der efter min mening er meget flottere end den gamle.
Det er en bleggul ( min kone synes, den ser tynd og kedelig ud ) sløret øl med et meget kraftigt skum.. Dette er utroligt blødt. Der stiger nogle få bobler til vejrs og jeg må sige, den ser ud som en witbier skal. Den er naturligvis ufiltreret.  Duften er også i orden – man fanger krydderier ( koriander ) og tydelig bitter appelsin.
Øllet føles forfriskende og livligt og smagen er kraftig  - igen med koriander og appelsin. Der er ikke eksperimenteret, som det ellers er så moderne for tiden, men man har fulgt standarden og lavet en overbevisende udgave.
Karakter 4

Ingen kommentarer:

Send en kommentar