Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

lørdag den 29. august 2009

Tid til en øl -

29. August 2009
Det er en underlig etiket, der er på øllet i dag. Skriggul med sort fantasy-skrift. Den kunne næsten være skabt at Roger Dean. Vi ser også en nonne, der bærer en øl i sine foldede hænder. Det er abbedissen – ”Moeder Overste”. Vi får også oplysning om, at det er en tripel og at den er på 8,0%.
Bryggeriet er Brasserie Lefebvre, der ligger i Quenast og stammer fra 1876. Jeg har tidligere skrevet om de 2 Barbar-øl fra bryggeriet. Denne øl så jeg, da jeg besøgte Achelklosteret på grænsen mellem Holland og Belgien.
Det er en orangegylden øl med meget slør, hvilket som sædvanlig skyldes, at de fleste belgiske øl er eftergæret på flasken. Den virker lidt mørkere, end man ofte ser. Skummet er hvidt og føles luftigt.
Der er en dejlig krydret duft, der er præget af sødme og orange. Der er tilsat ekstra kandissukker, hvilket også er almindelig i de stærke belgiske øl. Den er kraftig og fyldig med et fint kulsyreindhold, og den virker samtidig lidt bedøvende i munden pga alkoholen.  Den er sødlig og jeg synes jeg kan ane et dejligt strejf af anis/lakrids inden eftersmagen. Denne er præget af orange og krydderier med en fint balanceret bitterhed. Et udmærket bud på en tripel
Karakter 4+

Ingen kommentarer:

Send en kommentar