Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

fredag den 28. august 2009

Tid til en øl - Læsø Porse Special

28. August 2009
Vi er ved at sælge hus. Ikke vores eget, men min mors. Efter min fars død har hun/vi snakket om, at hun kunne flytte i noget mindre i vores by, hvor både min bror og jeg bor. Vi har fundet en ny og pæn andelsbolig på 96 m2 og det glæder hun sig til. Men det gamle hus – hvor familien har boet i 38 år - skal sælges og vi har talt med en ejendomsmægler. Så nu kommer der fotograf og synsmand og der skal laves tilstandsrapport osv. Vi inviterede min mor til aftensmad, så vi kunne udfylde de mange spørgsmål til tilstandsrapporten.
Til aftensmaden ( koteletter i fad ) delte vi en flaske porseøl fra Læsø Bryghus. I marts skrev jeg en uges tid om øllene fra Læsø, der alle nu bliver brygget på Thisted Bryghus med hjælp fra Peter Klemmensen. Thisted er jo også meget berømte for deres porseøl ( 25 aug 08 ), det er åbenbart tiden for porseøl ), så det er jo nærliggende, at det er samme opskrift.  Begge øl er på 5,8%.
”Porse Special” er en klar, lys øl med en kraftig, hvid skumtop. Der er en del bobler. Duften er god med en anelse sødme. Den føles let i munden og slukker tørsten godt. Smagen indledes af sødme og jeg mener at kunne registrere lidt noter af honning. Det er måske bare, fordi jeg tænker på de brune bier på Læsø, for der er ikke tilsat honning til øllet. Men sødme er der i alt fald og den erstattes af en mild bitterhed fra porsen og den tilsatte humle. Jeg synes, at det lille søde indslag er anderledes end jeg husker fra Thisteds egen øl, så der er måske alligevel lidt selvstændig udvikling af Læsø’s øl.
Karakter 3+

Ingen kommentarer:

Send en kommentar