Bedømmelse

søndag den 9. august 2009

Tid til en øl - Hollandske møller / De Molen

9. August 2009
I går var vi til en dejlig sølvbryllupsfest med god mad og drikke og fest og dans. Det foregik på Egense Motel, der nu om dage mere er et festlokale, hvor der er 25 værelser til overnattende gæster.
Vejret var godt og vi mødtes allerede om eftermiddagen til kaffe. Det hele var stillet flot an. Alle detaljer var der taget vare på.  Der var taler og sange og vi optrådte med et ABBA-nummer – ”I do, I do, I do”, hvor svigersønnen ( det var hans forældres fest ) og jeg spillede guitar og pigerne sang.
Menuen var en dejlig fisketallerken, Oksefilet med kartofler, salat og svampesauce, og hjemmelavet jordbærsorbet islagkage. Dertil var der udvalgte vine, og det skal jeg ikke gøre mig klog på – men hvis nogen er kendere var det: ”Ludwig, Riesling Kabinett”, ” Barbera d’Alba Superriore 2000” og ”Sylphore Muscat de Mireval”. Jeg synes, de smagte godt.
Men dette er jo ikke en vinblog, så derfor vender vi os nu til det overordnede emne – øl.
På 3. dagen i Holland tog vi på tur ud i det hollandske marskområde, øst for Alkmaar. Her kørte vi af små veje mellem kanalerne. Vores GPS – Dagmar – bad os dreje til højre, men der var der kun en kanal, så det kunne jo ikke passe. Ved nærmere eftersyn lå der på modsatte bred en lille pram, hvor der kunne være 2 biler, så det var rigtigt nok. Det tog kun 1 minut at komme over, og det sparede os for en stor omvej. Vi så møller og kanaler i et ellers helt fladt landskab. En del af markerne lå lavere end kanalerne, for i dette område har man brugt møllerne til at dræne havbunden.
Ved hovedvej 243 var der et møllemuseum, hvor man kunne se en film om møllerne og også komme ind i en mølle. Det var spændende. Møllerne har ligget 3 eller 4 på stribe og har på den måde kunnet hæve vandet højt nok op - lidt af gangen. Der var 53 ”Poltermøller” i området – nu er der 11 tilbage.
Efter møllen kørte vi til Hoorn, hvor vi fik frokost. Det blev til en omelet med en pilsner fra ”Brand”. Det er slet og ret en anonym hollandsk pilsner og så havde jeg vist også prøvet nok af den type.
Karakter 2
Derefter kørte vi over Markerwaarddijk og videre til Giethoorn. Her holder hollænderne gerne selv ferie. Der er et stort søområde, hvor der er masser af både og vindsurfing og andet vandpjask. I en del af byen kan man ikke køre i bil, men kun komme rundt til fods eller i båd. Mellem de mondæne huse er der kanaler, hvor man kan leje en lille båd med påhængsmotor og sejle rundt. Det er meget specielt, og der er mange både i kanalerne. Vi lejede også en båd og efter et par decideret pinagtige minutter med manøvreringvanskeligheder, fik jeg fornemmelsen af, hvordan man styrede. Det var ikke just opbyggende for min selvfølelse. – Men vi havde en dejlig og spændende tur og sejlede rundt i en times tid.
Derefter gik turen igen mod syd til Bodegraven, hvor bryggeriet De Molen holder til. Dette bryggeri kender jeg fra Ølkonsortiet i Aalborg, som et af de bedste hollandske bryggerier og de har også en restaurant , så der kunne vi indtage vores aftensmad. Desværre var brygmesteren på ferie og hans bror kunne ikke svare på alle mine detaljerede spørgsmål, men vi fik da den pæn modtagelse og noget godt at spise. Bryggeri og restaurant er indrettet i en gammel mølle ( heraf navnet ) og lokalet åbner ud mod en kanal.
Mens vi ventede på maden nød jeg en ”Groene Hart”, der er en witbier på 5, 0%. Området omkring Utrecht og Bodegraven kaldes Hollands grønne hjerte og har lagt navn til øllen. Det er en meget lys uklar øl med let hvidt skum. Der er en duft af lys frugt ( melon, æble ) med en snert af koriander. Den føles let og sprudlende – fizzy, tror jeg man vil kalde den på engelsk. God fyldig smag der afsluttes med en dejlig syrlig note. Fint balanceret. Det er en helt anden oplevelse end ”Wieckse Witte”
Karakter 4
Til maden fik jeg en IPA på 6,7%. – ”Kannen & Kruiken”. De Molens øl hedder ofte sådanne ordpar. Det ligger godt i munden. Den var brygget efter amerikansk tradition med Cascade, Chinook og Galena som tørhumle.
Det er en klar lys øl med orange skær. Duft af sød grape og ananas ( synes jeg ). Den føles overraskende blød og lækker i munden. Kraftig smag og citrushumlen træder frem i eftersmagen – stadig grape og ananas. Fin balanceret bitterhed.
Karakter 4+
Efter at have købt nogle øl med hjem gik vi en lille tur i byen. Kirken var ved at lukke efter aftensgudstjeneste og vi kiggede lige indenfor. Meget flot – de har nogle imponerende kirker i de små hollandske byer. Vi fandt også et sted hvor vi kunne købe italiensk is, inden vi vendte næsen hjemad til Vlaardingen.