Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

mandag den 11. april 2011

Tid til en øl - Camerons 6th Sense


11. April 2011

I dag er det min fødselsdag, og jeg blev fejret af kone og datter i morges. I lørdags holdt vi fødselsdagsfest for familien med lækkert kagebord og efterfølgende aftens-grill-mad. Det var mørbrad, og jeg havde taget en ”Mercator” fra Nibe Bryghus med.( 09 marts 2010 ). Det er deres påskeøl og den har jo en af stenfigurerne fra Påskeøen på etiketten. Der er tilsat salvie og mynte tl denne lidt eksperimenterende øl, men det fungerer efter min mening fint.

Jeg har fået mange flotte gaver – bla. Gps, Cd, grillkogebog, sangbog, og flere andre bøger bla, den nyeste om Ayla + plus nogle øl. 2 spændende øl fra Ugleris Bryggeri, som jeg ikke kender, og nogle øl fra Thisted. Der var også et par smagsprøver fra en hjemmebrygger, så det bliver spændende.

Her på min fødselsdag arbejdede min kone længe – er først lige komme hjem her kl. 21.30, men vi spiste aftensmad sammen i ”Den Grønne Cafe” i Nordkraft.

Jeg skulle derefter overvære Uropførelsen af ”Ragnarok”, som Aalborg Kulturskole har arbejdet med et par måneder. Jeg har ikke været involveret i det, men det var blevet et meget flot stykke med mange medvirkende. De unge skuespillere var dygtige, stykket var interessant med tråde til nutiden, og bandet spillede godt. Meget fint stykke.

Inden aftensmaden havde jeg lige et par timer i byen, hvor jeg skulle på biblioteket og derudover købe lidt forskelligt. Men der var alligevel en god time tilovers, så jeg satte mig i solen udenfor ”John Bull” – dog havde jeg først været indenfor, for at hente en øl.

Camerons Brewery i Hartlepool har jeg skrevet om før ( 5 & 8 april 2010 ). Bryggeriet er fra 1865, men på denne etiket erfarer man, at der har ligget et bryggeri på stedet siden 1573. Mange af de mennesker, der har været tilknyttet bryggeriet, har også efter døden deres gang der. Det er meget detaljeret beskrevet, og de nuværende bryggere har udviklet en 6. sans, så de kan fornemme disse ånder. Nu har de også udviklet en ”strong ale” ved det navn.

Den er naturligvis på 6,0% og kan købes fra 6. september til 31 oktober ( ? ) Brygget på 100% engelske ingredienser. Der er brugt Magnum, Fuggles og Goldings humle.

Øllet blev først sat til salg i Tesco’s butikker i England og her vandt den prisen i 2009 som bedste ale.

Det er en mørk kastanjebrun, klar øl, hvor man ser en enkelt boble engang imellem. Udmærket skumdannelse. Aromaen var ikke særlig kraftig – måske fordi jeg sad udenfor  i vinden. Det var mest lidt karamel.

God og fyldig øl, med en behagelig maltprofil, hvor netop karamel og nødder træder frem, og med en kraftig og markeret bitterhed balancerer den flot. Denne kraftige bitterhed bliver hængende længe i eftersmagen.

Karakter 4

Jeg havde desværre ikke noget kamera med mig, så jeg har ikke noget billede at denne fine fødselsdagsøl.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar