Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

tirsdag den 5. april 2011

Tid til en øl - Zubr Classic


5. April 2011

I går var det en tjekkisk dunkel/schwarzbier, der stod på programmet og det er det også i dag. Zubr bryggeriet ligger i Prerov i den østlige del af landet, og det er et af landets volumenmæssig største bryggerier. 12% af deres produktion går til eksport.

Etiketten ligner noget fra kommunisttiden eller måske nærmere fra kejsertiden, og bryggeriet stammer da også fra 1872. Der er både kongekrone og våbenskjold, og også et par medaljer, der sikkert stammer fra nogle ølfestivaler i en svunden tid.

 
Våbenskjoldet har en – synes jeg – dejlig ironisk distance, hvor vi ser en rød tyr ( Zubr betyder bøffel ), et par tårne og bogstaverne P og A , der slynger sig sammen. Jeg ved ikke hvad de står for, men et gæt er at p’et står fro Prerov. Det ser højtideligt ud på afstand, men er ganske sjovt tæt på.
”Zubr Classic” ( Tmavè ) er en let øl på 3,8%. Den er brygget med glukose og sukker, samt ascorbinsyre. Den minder på mange måder om gårsdagens øl fra Staropramen.
Det er en sort øl med et groft cafe latte farvet skum. Den virker ikke så sødlig som Staropramen, men der er en duft af karamel og mørk ristet malt. Den virker prikkende i munden og fylder bedre end de 3,8% kunne signalere. Smagen er bitter af ristet malt. Ascorbinsyren giver en lidt kunstig smag, der ender i en sur afslutning, Middel bitterhed i eftersmagen.
Karakter 2+
Jeg har ikke været heldig med disse 2 sorte, tjekkiske øl. Jeg plejer ellers at sætte pris på mørkt, undergæret øl, men om det er tilsætningen af ascorbinsyre, der ødelægger det, ved jeg ikke. Jeg har aldrig været nogen stor tilhænger af denne ide, men har dog smagt øl, hvor det har fungeret godt. Lad os bare slå fast at schwarzbier skal brygges efter  Das Reinheitsgebot.
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar