Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

onsdag den 13. april 2011

Tid til en øl - Ugelris Vincent


13. April 2011

En gråvejrsdag, der heldigvis endte i ordentligt vejr, så den orangegyldne øl fra Ugelris kom til sin ret på billedet. Det er en øl, jeg fik forleden til min fødselsdag og her til aften skulle vi have gullasch, så jeg tænkte den kunne passe. Den er beskrevet som en bockpilsner. Måske en god betegnelse, for der er lidt for meget humlebitterhed til en almindelig bockøl.

Ugelris Vingård og Gaardbryggeri sendte deres første øl på markedet i maj 2007 og brygger 9 forskellige øl. Jeg fik 2 i fødselsdagsgave, men skal da vist have fat i nogle flere. ( jeg kom vist desværre forleden til at kalde bryggeriet Ugleris, men det beklager jeg ) Det ligger i det sydlige Himmerland – nær Skals. Vingården stammer helt tilbage fra 1989, og var blandt pionererne i danske vinavl. Ejer og brygmester hedder Peter Kaj Knudsen.

”Vincent” er altså en undergæret stærkøl på 6,5%, hvilket jo kvalificerer til en bock. Den er ikke filtreret eller pasteuriseret, men er flaskemodnet, hvilket giver lidt bundfald. Navnet skulle stamme fra det danske rockband Vincent Van GoGo. De skulle have fået brygget 3 forskellige øl, men det er kun Vincent, der er oplysninger om på hjemmesiden. Det var også helt tilbage i 2006, så det er måske den eneste, der var bevaringsegnet. Jeg ved ikke engang om bandet stadig eksisterer.

Nå -  ”Vincent” er en orangegylden øl med hvidt skum og mange ret store bobler. Skummet falder lidt sammen på midten, men holder ellers fint. Allerede ved ophældningen breder en dejlig aroma sig – fyldt af humle og med lidt maltsødme i baggrunden. Der er brugt bøhmisk saaz-humle til denne øl. Den føles frisk og livlig og har en behagelig fylde. Fin smag med masser af frugt og blomst og en svag, men tydelig sødme. God humleprofil der skaber en god balance. Men den er måske lige kraftig nok til en traditionel ”Helles Bock”. Derfor passer betegnelse bockpilsner meget godt. Man behøver jo ikke altid at indordne sig under typebetegnelserne.

Karakter 4+


Ingen kommentarer:

Send en kommentar