7. April 2012
I
dag var der ikke mange til dans og vi kom igennem mange danse. De nye
koreografier begynder at sidde, så vi får rørt os en del. Til aften fik vi sushi, som vi efterhånden
ofte får efter dansen. Dertil fandt jeg minsandten en japansk øl i skabet –
Kirin ”Ichiban”.
Bryggeriet
Kirin blev grundlagt i Yokohama i 1869 og det er et af de ældste kommercielle
bryggerier i Japan. Oprindeligt hed det Spring Valley, men skiftede navn i
1907. ”Kirin” er et væsen fra den kinesiske mytologi, og væsenet kan ses på
etiketten.
Det
har en hjorts krop, en tyrs hale og hesten hove. Derudover har en et horn og
pelsen har 5 forskellige farver. Dyret træder ikke på levende planter og spiser
ikke levende ting. Det er et symbol på velvære og god skæbne og er derfor
blevet valgt til bryggeriets logo.
”Kirin
Beer” har været Japans mest solgte øl siden 1880, men først i 1954 blev
bryggeriet Japans største. I 1990
udsendte de deres nye øl ”Ichiban” på 5,0%. ”Ichi” betyder 1 eller første, og
”Ichiban” kan oversættes som ”første presning”. Man laver kun en portion urt af
mæsken. ( Resten går til dyrefoder ). Det mener de giver en mildere og renere
smag. Det er blevet en stor succes i Japan og øllet eksporteres til hele
verden.
Det
er en lys gylden, klar øl med store spredte bobler og luftigt, hvidt skum. Der
er en sødlig duft af lys malt og korn. Der er tilsat glukose-frucktose (
hvilket vel er noget frugtsukker ). Den er frisk og skarp, men samtidig let i
kroppen. ( der er brugt både ris og majs som råfrugt, selvom det ikke fremgår af
ingredienslisten ). Smagen er let med lys malt og lidt sødme og en afsluttende
bitterhed.
Karakter
3
Ingen kommentarer:
Send en kommentar