Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

mandag den 4. april 2011

Tid til en øl - Staropramen Dark




4. April 2011

Sommervejr de sidste par dage. Jeg har været i haven – det er skønt. Lørdag var vi til 18 års fødselsdags i Vrå. Dejligt frokostbord med masser af mad  - og påskeøl ikke at forglemme. Ud over Maisel’s fine weissbier ( både original og dunkel ) var der påskeøl fra Svaneke, Thisted, Ørbæk og Beer Here – samt et par andre gode øl. Beer Here stod alene tilbage til sidst, men da folk først fik smagt på den, var det enighed om at den var vældig god. Jeg lagde selv ud med Maisel’s Weissbier til sild og æg.  Smagte også endnu engang dunkeludgaven. Og åbnede så for Ørbæks ”Ekstra Påskebryg”.
 

Det er en lys påskebryg på 7,0%. Der er ikke mange oplysninger om den på nettet – og da slet ikke på Ørbæks egen hjemmeside. Man kan andre steder læse af den er lavet på en speciel gær, men hvilken, og hvad det indebærer får vi intet at vide om.

Den fanger ikke rigtig an, men virker en smule parfumeret, ikke dårlig men heller ikke i samme kategori som deres almindelige Påskebryg, som jeg foretrækker. Den stod også på bordet, så den snuppede jeg bagefter. Den skrev jeg om sidste år ( 1. April 2010 ).

Efter frokosten tog vi til stranden  og så de gamle tyske bunkere nord for Løkken. Vejret var fantastisk. Vi kunne gå uden overtøj og jeg fik endda soppet lidt – hen over et vandløb ( fordi jeg ikke gad gå hele vejen op til broen ). Det var koldt, men ikke ubehageligt. Tilbage i Vrå fik vi kagebord, så vi var godt mætte, da vi kom hjem.

Søndag var der atter øvning på Skansespillets ”Robin Hood”. Det er stadig første gennemspilning af de forskellige scener, men jeg morer mig glimrende – det skal nok blive fint. Ingen øl den dag, for vi skulle hente vores datter i lufthavnen om aftenen. Hun havde været i London med gymnasiet i en uge og havde haft en fantastisk tur. Og havde købt en masse tøj og andet godt.

I dag holdt vejret sandelig, så det var også muligt at komme lidt i haven.

Her til aften åbnede jeg en flaske schwarzbier fra ”Staropramen”. Jeg holder utroligt meget af deres ”Pilsner”, der hører til blandt de bedste. Bryggeriet ligger i Prag, og navnet er tjekkisk og betyder ”Den gamle kilde”. Da pilsneren blev populær og begyndte at brede sig til mange forskellige bryggerier følte det originale bryggeri i ”Pilsen”, at det var på tide at markere sig som ”det originale bryggeri” og i 1898 blev deres øl registreret som ”Pilsner Urquell” ( urkilden ). Der gik dog ikke lang tid ( 1911 ) før Staropramen fik deres øl registreret. Bryggeriet stammer fra 1871, hvor de sendte den første øl på markedet.

Deres schwarzbier – ”Staropramen Dark” ( Cerny ) – er på 4,4%. Schwarzbier er en tysk specialitet fra Thüringen og Böhmen ( Tjekkiet ). Jeg har smagt flere sorte øl fra området, og med stor fornøjelse, men denne rammer ikke lige i plet. Den er klar med en flot, mørk mahognyfarve, offwhite skum og små brusende bobler. Det ser tiltalende ud i mit Staropramenglas. Men aromaen er kvalm sødlig med stærke noter henad hvidtøl, og det var ikke lige det, jeg havde ventet. Den er dog let/tynd i munden, men smagen er også sød med en kunstig note at citrus. Der er ikke nogen bitterhed i eftersmagen. Lidt skuffende ( eller rettere meget ), men de har også gjort det godt nok med deres pilsner – de behøver egentlig ikke anstrenge sig mere.

Karakter 2+

Ingen kommentarer:

Send en kommentar