Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

søndag den 24. april 2011

Tid til en øl - Diverse Påskeøl


24. April 2011

Forleden mistede vi vores ene kat. Den var blevet syg og dyrlægen mente det var nyresvigt. Han prøvede at behandle, men senere på aftenen begyndte den at få meget slemme kramper af længere og længere varighed. Det var forfærdeligt at se på, så vi ringede, og dyrlægen kom og aflivede katten. Det var meget trist, for det kom så pludseligt, og det var en lidt speciel kat for os. Den og dens bror blev flaskefodret i flere uger, fordi deres mor ikke kunne amme. Så de var blevet meget mennesketrygge og elskede at ligge og putte hos os. Det savner vi allerede meget.

Vores ældste datter er hjemme på påskeferie fra Spanien, så vi har haft en del gæster på besøg de sidste par dage. I går fik vi langtidsstegt lam. 10 timer i ovnen ved lav varme. Det var så mørt, at man kunne skære det med en ske. En opskrift som Claus Meyer demonstrerede i TV forleden. Vældig godt.

Dertil nød vi nogle påskeøl – ”Påsketrold” fra Skagen Bryghus ( 22. marts 2010 ). En let drikkelig guldøl. Og de 2 påskeøl fra Vestfyens Willemoes-serie – ”Påskebryg” og ”Påske Ale”.

”Påskebryg” er en bockøl på 6,5%. Ovenpå Skagens påskeøl virkede den i starten lidt tung, men den vandt efterhånden med en fin maltfylde.

 
”Påske Ale” er en belgisk inspireret øl på 8,0% - en bruin med ekstra Muscovadosukker. En god, sødlig øl med flere smagsindtryk, der passede godt til lammet. Der kommer måske en mere detaljeret beskrivelse, når jeg får smagt dem i ro og mag ( der er lidt til overs ). Det er lidt for uhøfligt, at sidde og tage notater når man har gæster.
 

Til frokost i dag åbnede jeg en ”Påske Ale” fra Rise Bryggeri på Ærø. En øl jeg smagte for et par år siden. Jeg blev desværre lidt skuffet denne gang. Farven var fin og aromaen ligeså. God karamelmalt, men der var alt for megen kulsyre, der prikkede i næsen og ødelagde smagsindtrykket. Det var faktisk svært for mig at opfatte nogen smag overhovedet.

Her til aften var hele familien samlet, inden min datter rejser af sted igen, og vi fik en dejlig jordskoksuppe. Det var de samme øl, men udvidet med den originale danske ”Påskebryg” i Carlsbergs Semper Ardens serie. En glimrende bockøl efter en opskrift fra 1907.

Der står stadig et par påskeøl på hylden, så påske er ikke helt ovre endnu. Faktisk har jeg også et par juleøl stående ( og jeg så at de i Brugsen har Willemoes Julebryg på tilbud, men jeg køber nok ikke ekstra juleøl nu ). Glædelig Påske.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar