Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

torsdag den 27. oktober 2011

Tid til en øl - Microbryggeriet Natøllen


27. Oktober 2011

Nogle gange tvivler jeg på om jeg kan bedømme de her forskellige øl. I hvert fald i dag.  ”Natøllen” er en øl, jeg fandt, da vi forleden besøgte Erling Christensens Møbelhandel ved Sindal. De har der en stor og velassorteret ølhylde med mange danske og udenlandske øl ( 17. okt 2011 ). Her fandt jeg øl fra Microbryggeriet, som jeg nok forestillede mig var et lokalt Sindal-bryggeri.

Men det viser sig at være en co-produktion mellem Klosterbryggeriet og MediciBeers, der jo begge har et pænt sortiment. Så man må spørge sig selv – hvorfor? Hvorfor brygge 3 små øl i fællesskab? Er det til en bestemt butikskæde eller hvad?

Desværre er det umuligt at få svar på disse spørgsmål, for der er ingen oplysninger på nettet. De 3 øl er omtalt på Ratebeer, men der er jo kun reviews. På etiketten oplyses kun at øllene er brygget på Refsvindinge.  Ellers står der ikke noget.

De 3 øl har fået navnene ”dagøllen” ( Pilsner ) – ”aftenøllen” ( wiener ) og ”natøllen” ( Porter ), og det er her mine tvivl melder sig. ”Natøllen er en porter og der er tilsat lakrids. Det burde give en sort øl – eller i hvert fald en meget mørk øl. Sådan beskrives den også på Ratebeer. Et par anmeldelser antyder også aroma og smag med lakrids.

Den øl, jeg har købt som ”natøllen” ser helt anderledes ud og der er ikke antydning af lakrids. Enten er det en fuldstændig kikset porter eller også er der tale om ”aftenøllen” på forkert flaske.

Det er en mørk rødlig øl med lyst skum, der svinder hurtigt. Der er en masse bittesmå bobler. Duften er maltet med antydning af karamel. Den føles frisk – lettere vandet med nogen prikken fra kulsyre. Også smagen er præget af malt, der også hænger lidt med i eftersmagen, hvor der ikke er nævneværdig bitterhed.

Karakter 2+


Ingen kommentarer:

Send en kommentar