Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

mandag den 8. december 2008

Tid til en øl - Anchor Christmas 2008

8. December 2008
Det amerikanske bryggeri Anchor regnes nok for det første mikrobryggeri eller håndværksbryggeri om man vil. Allerede i starten af 70’erne sendte de deres Steambeer på markedet og i 1975 havde de flere øl klar. Blandt andet den første julebryg. I år er det altså 34. udgave af denne øl, og alle øl er brygget efter en ny opskrift. Opskriften er også i år tophemmelig.
Etiketten ændres også fra år til år, men viser altid en af Californiens træsorter. I år er det ”Pinus Jeffreyi”, der vel betyder noget i retning af ”Jeffreys fyr”.

Det er en meget mørk øl med et rødt skær, og en lysebrun skumtop. Skummet er blødt og kraftigt.
Duften kan minde lidt om en stout med mørk malt og chokolade, men også nogle humlenoter. Øllet føles let ( nogle vil måske sige tyndt ), men smagen er krydret og der er en let citrussmag fra humlen. Eftersmagen er præget at ristet malt og lidt kaffe og der sluttes af med en lang, men moderat bitterhed. Den kan på mange måder minde om en dry stout, men så alligevel ikke. Jeg må indrømme, at jeg synes duften er det mest interessante ved denne øl. Bryggeriet hævder at opskriften er forskellige hvert år. Jeg smagte 2006 udgaven sidste år, og jeg kan af mine notater se, at jeg har bedømt den nogenlunde som i år, selvom jeg ikke husker den slet så mørk. Alkoholprocenten er også den samme ( 5,5% ), så det er måske de små nuancer, der varierer.
Karakter 3+

Ingen kommentarer:

Send en kommentar