Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

søndag den 7. december 2008

Tid til en øl - Skagen Klitnisse

7. december 2008
2. Søndag i advent. Vi har gået og pyntet lidt op med en julekrybbe fra Willow Tree, min kone fik sidste år. Der er ikke slet så meget fart på pyntningen, som da børnene var hjemme, og der kommer måske ikke slet så meget frem. Vi har jo også en lille kattekilling, der nok skal få travlt med at vælte engle og nisser, for slet ikke at tale om juletræet. Det er en travl dag for min kone, der udover højmesse i morges også har 2 julekoncerter med et kor her til aften. Det er en travl og stresset tid at være organist i. Jeg har derimod ikke skullet noget i dag, så det har været oprydning og støvsugning og andre spændende gøremål. Nu er tiden vist kommet til at slappe af med en juleøl.

Skagen fik deres eget bryggeri i 2005. Det er beliggende i Skagen gamle elværk, og der er en smukt barlokale med udsigt til bryggeriet. Jeg var der med et par venner for nogle år siden.
Op til jul brygger de ”Klitnisse” – en bockøl på 6,8%. Jeg smagte den første gang sidste år, hvor jeg fandt den ”behagelig og velbalanceret med en anelse mørk og sød smag”.
Om jeg har ændret smag, om de har ændret opskrift eller om det bare er omstændighederne – ved jeg ikke, men den virker mere ordinær i år.
Det er en rødgylden øl med en fin offwhite skumtop. Øllet er klart, men ufiltreret, så der er en smule slør. ( bryggeriet anbefaler, at bundfaldet bliver i flasken ). Duften er præget af malt og rugbrød, der giver mindelse om hvidtøl. Fornemmelsen er frisk. Smagen er maltet, med noter af brød og sødme fra karamel. Der er brugt münchenermalt, og den er humlet med Tettnanger og Northern Brewer.
En bockøl er undergæret, og skal ikke være for bitter, så det passer fint med typen. Det er stadig en udmærket ledsager til jule frokostbordet, men den er måske bare for typisk til rigtig at fange interessen.
Karakter 3+

Ingen kommentarer:

Send en kommentar