Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

tirsdag den 2. december 2008

Tid til en øl - Avery Old Jubilation Ale

2. December 2008
I dag har været store adventskoncert-dag. Jeg har spillet i Vestbjerg kirkecenter og min kone og mine døtre har spillet i vores egen kirke. Egentlig skulle jeg også have været med til koncerten her, men nogle misforståelser mht. datoen i Vestbjerg gjorde, at det kunne jeg ikke. Så min kone var på hele tiden – med børnekor, salmespil og så også de 3 carols, jeg skulle have lavet med pigerne. Jeg har arrangeret 3 engelske Christmas Carols for sang, fagot og guitar, men nu blev det så med klaver i stedet. Men det gik efter sigende vældig godt.
Min egen koncert gik også udmærket, men ikke så godt som for 14 dage siden. Der var et stykke med klaver og guitar, og det stemte desværre ikke helt. Klaveret var blevet stemt samme formiddag, så det var guitaren, der blev en smule ustemt. Men folk virkede glade, og sagde at det lød godt, så det er fint.
Efter koncerten skulle jeg hurtigt køre min datter tilbage til efterskolen, og vi nåede det næsten til tiden. Der er rengøring kl. 21.45 og vi kom et kvarter for sent.
På vejen hjem ville jeg lige omkring musikskolen.
Jeg havde lånt en mikrofon til forstærkning af guitaren, så det passede bedre i lydniveau til klaveret, og det kunne jeg jo lige aflevere igen. Men da jeg stod ved døren, havde jeg mit koncerttøj på og nøglen lå i mine almindelige bukser. Først da jeg var næsten hjemme, kom jeg i tanke om, at de bukser lå stadig i baggagerummet. Jeg må vist være lidt for træt.
Så nu vil jeg bare slappe af  med en lille juleøl.

Avery er en bryggeri, der ligger i Boulder, Colorado, USA. og det stammer fra 1993. Jeg har tidligere med stor fornøjelse smagt deres ”Maharaja” og ”The Czar”. Her op til jul kan man få deres juleøl – ”Old Jubilation Ale” i Ølkonsortiet. Amerikanerne er så fornuftige at de giver deres øl et navn, der kan bruges mere end lige til jul – Jubilation, Celebration osv.
”Old Jubilation” er en Engelsk Strong ale, brygget på 5 forskellige malte ( bla. sort-, chokolade- og Victorymalt ). Der er brugt Bullion-humle og IBU er på 30. Alkoholprocenten er 8,0%
Det er en mørk mahognifarvet øl med rød skær. Skummet er beige/latte og der en helt utrolig lækker duft af malt og chokolade og samtidig en friskhed fra humlen. Det lover virkelig godt. Fornemmelsen er frisk og levende, og den raffinerede duft går igen i smagen. Her er en maltet karamelsødme med noter af nødder og chokolade, men samtidig en blomsteragtig friskhed fra humlen. Bitterheden hænger over til eftersmagen.
Karakter 4+
En meget dejlig øl at slutte en hård dag med. Jeg har heldigvis allerede indkøbt den til vores juleølsmagning, så det bliver ikke sidste gang i år.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar