Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

mandag den 1. december 2008

Tid til en øl - Nibe Rudolf

1. December 2008
Kender I den om Rudolf…..Men det er altså en julebryg fra Nibe Bryghus. Her på den første december, plejer min øljulekalender at starte, men jeg må jo nok indrømme, at jeg er tyvstartet lidt i år. Der er så mange juleøl, og jeg skal jo både prøve nogle nye og også nogle af de gode gamle kendinge. Sidste år smagte jeg Nibes juleøl, men det var en yderst doven øl. Siden har jeg smagt andre øl fra bryghuset, der var væsentlig mere levende, så jeg tænkte, at den lige skulle have en chance til. Og godt for det. Jeg har nok bare været uheldig sidste år.
Nibe Bryghus har opkaldt deres julebryg efter det kendte gamle rensdyr Rudolf. Og de har nok fået lavet julens mest nuttede etiket
Bryggeriet kalder selv deres øl for en dobbeltbock, selvom jeg nok synes at procenten så burde være højere. ( 6,5% ). Den er krydret med appelsin, anis og ingefær, og har en IBU på 30.
Det er en ravfarvet øl med rødligt skær og et lidt gulligt skum ( de beskriver det selv som flødefarvet skum). Man mødes af en let duft af appelsin. Fornemmelsen er frisk og let ( helt anderledes end sidste års oplevelse ) og den har en fin maltet smag. Der er brugt anis og ingefær, men det er ikke noter, der trænger markant igennem. Men smagen er fyldig og behagelig og med en fin balance mellem sødme og bitterhed. I eftersmagen er der kun en let bitterhed - som det hører sig til i en bock. En udmærket øl, der dog ikke skiller sig ud fra mange af de andre julebock, der er på markedet.
Karakter 3+
Det er en øl, der passer fint til julefrokostbordet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar