Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

onsdag den 3. december 2008

Tid til en øl - Gordon X-mas

3. December 2008
Startede dagen med at bringe mikrofon og forstærker tilbage til musikskole ( se i går ) og tog derefter til medarbejdermøde i kirken. Det var som sådanne møder ofte er – nødvendige, men alligevel lidt langtrukne. Men vi fik rundstykker og kaffe, så det var hyggeligt nok. Bagefter var det medarbejderfrokost, men jeg skulle jo passe mit ”rigtige” job, så jeg sprang over.
Vi havde til aften prøve på noget sammenspil til den 12, så nu har vi kun en prøve tilbage. Det bliver spændende – det hænger ikke helt sammen endnu.

Nu sidder jeg med en belgisk/engelsk/skotsk juleøl.
I 1909 rejster John Martin fra England til Antwerpen i Belgien og grundlagde et bryggeri. I 1930’erne udsendte han ”Gordon Xmas”, der er en skotsk inspireret ale på 8,8%. Jeg smagte den første gang på ølentusiasternes julesmagning, hvor vi fik en 75cl flaske på bordet. Den er indpakket i knaldrødt plastikovertræk, der virker meget festligt, men også en smule discountagtigt. Jeg kan ikke helt beslutte mig for, om jeg kan lide det. Denne lille flaske her er fra Ølkonsortiet, og den ser mere almindelig ud.

Det er en mørk øl med et rødligt skær. Skummet er beige med et gråligt skær og det forsvinder temmelig hurtigt. Der er en let frugtig duft og en god mundfylde. Smagen er sød med noter af lidt appelsin og rosin og blomme. Samtidig smager alkoholen lidt igennem, så vi får lidt ”blomme i madeira” note. Der er en smule syrlighed i eftersmagen, der ellers er lang og behagelig. Der er ikke særlig megen humlebitterhed.
Karakter 4+
Denne øl virker som en behagelig aftenøl. Jeg har sværere ved at se den som ledsager til julemiddagen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar