Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

torsdag den 11. december 2008

Tid til en øl - Kvajj Ho Ho Ho

11. December 2008
I dag var der en slags julehyggeaften på danseskolen. Først dansede vi lidt som sædvanligt, men så skulle vi for første gang prøve at danse med en anden end vores sædvanlige partner ( min kone ) og det var sjovt , men også lidt vanskeligt. For deres fødder var ikke altid der, hvor jeg regnede med, men det gik dog uden de store forviklinger. Derefter var det meningen, at vi skulle spise og hygge sammen, men der var mange, der ikke havde mad med, så det blev ikke det helt store fællesbord. Men det var hyggeligt alligevel. Jeg havde fundet en øl i Ølkonsortiet fra et bryggeri, jeg ikke tidligere har smagt. ”Kvajj” fra Vejle.
Det er jo et besynderligt navn til et bryggeri, men det er dannet af forbogstaverne på bryggeriejerne. Klaus, Viktor, Anja, Jonna og Jesper – der alle er i familie. Bryggeriet ligger på havnen i Vejle og har eksisteret siden 2007. Siden 2000 har man dog forhandlet brygudstyr til hjemmerbryggere under navnet Brygladen.
De benytter sig af fantasifulde navne, som ”Himmelblå”, ”Legetimen” og selvfølgelig har de også en ”Kvajj-bajer”. Juleøllen har fået betegnelsen ”Ho Ho Ho”
Det er en stærk øl på 8,3%, brygget efter belgisk forbillede. Der er altså tale om en overgæret øl. Der er tilsat appelsin og anis. Jeg har ikke noget billede at selve øllet, da det nok ville virke lidt for nørdet at tage billeder af sin øl midt i danselokalet, men det er en klar rødlig øl med en pæn hvid skumtop. Skummet virker meget blødt og lækkert. Der er tilsat CO2, hvilket giver en masse små bobler. Derfor virker øllet også livligt. Smagen er fyldig og vældig god. Man smager ikke decideret appelsin og anis, - som man nogle gange gør i andre øl, - men det er med til at give en nuanceret palet af smagsindtryk. Det er en moderat bitterhed i eftersmagen. En god fyldig øl, der alligevel har en frisk karakter.
Karakter 4
Prisen ligger absolut i den høje ende (47 kr for 50 cl ) hvilket nok er lige i overkanten. Men det er jo en lille virksomhed.
I morgen har jeg juleølsmagning på arbejdet, hvor vi skal gennem 10 gode julebryg. Nogle af dem er allerede beskrevet her på bloggen, og resten skal I såmænd nok få at høre om senere. En af kollegerne har tilbudt af lave kamsteg med julesalat og hjemmelavet rødkål, samt en sauce smagt til med porter. Det glæder jeg mig meget til.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar