Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

torsdag den 4. november 2010


4. November 2010

I går aften var vi i Aalborghallen og se/høre ”Dark side of the moon”. Det var ikke Pink Floyd, der spillede, men et yderst kompetent kopiband – ”Pink Floyd Project”. Vi havde taget børn og svigerbørn med, så de kunne blive opdraget lidt på. De kendte dog en del at numrene – min svigersøn har spillet flere af soloerne. Bandet lagde ud med et blandet program med numre fra ”The Wall” –”Animals” – ”Division Bell” – samt et par stykker, jeg faktisk ikke kendte. Jeg har aldrig hørt deres ”Momentary Lapse of Reason”. Flot spillet – og et kæmpe lysshow.  De spillede stort set det samme som man hører på pladerne ( heldigvis ), men der var plads til et par friere soloer indimellem. Men selvom det tekniske niveau var meget højt, havde de ikke samme intensitet som originalerne. Det blev let til lidt guitarfræs.

2. afdeling åbnede med ”Shine on you crazy diamond”, inden hele “Dark side of the moon” blev spillet. En Tour de Force af høj kvalitet. Det var en stor oplevelse, der klart kan anbefales en anden gang. Men det øl man kunne købe i pausen, er ikke værd at skrive nærmere om.

Så jeg vender tilbage til vores ferie på Tenerife, hvor vi om torsdagen tog på heldagstur til naboøen ”La Gomera”. Det er en ø med mange dybe kløfter, og det betød i gamle dage at kommunikationen var vanskelig. Derfor opfandt man et fløjtesprog, som kan høres 3-4 km væk. Sproget blev forbudt under Franco, da det kunne bruges til konspiration, men er nu blevet genoptaget og børnene lærer det i skolen. Vi fik det demonstreret, da vi spiste frokost på Las Rosas oppe i bjergene. Meget specielt og spændende. På toppen er øen er der en frodig nationalpark med mange specielle vækster - bla lyng, der når 3-4 meters højde.

Til aften var vi trætte og orkede ikke gå på restaurant, så vi købte lidt mad og spiste på vores værelse. Jeg havde set en engelsk ale i butikken – ”John Smith Original Bitter”


”John Smith New Brewery” ligger i Tadcaster, lige i nærheden af ”Samuel Smith Old Brewery”. Samuel Smith er væsentlig mere kendt herhjemme, og heldigvis for det. Samuel Smith købte sammen med sin søn John Smith et gammelt bryggeri i 1847 ( årstallet 1758  er, da det gamle bryggeri blev grundlagt ). Jeg omtalte historien i maj ( 22. maj ) da jeg havde en uge med Samuel Smith’s øl. Men altså – John Smith bror William flyttede hele bryggeriet ind på nabogrunden – ”The New Brewery” og opkaldte det efter John Smith. Ved hans død blev bryggeriet opdelt i ”The Old Brewery” og The New Brewery” og det er nu 2 helt uafhængige bryggerier.

John Smith er klart det største. Det ejes nu af Heineken og producerer mainstream lagers og ales til pubs og hoteller i hele England ( og altså Tenerife ). Er de forvirret? – det er jeg også.

”John Smith Original Bitter” er en rødlig øl med offwhite skum, der hurtigt degenererer. Lidt sød – lig bitter aroma ( englænderne bruger ofte betegnelsen bitter/sweet ). Metallisk smag og bag den gemmer der sig en sød note, men der er ikke meget at byde på. Lad os holde fast i Samuel Smith på det danske marked.

Karakter 2

Efter maden var jeg ved at falde hen, men så tog jeg mig sammen og gik ned på det belgiske ølhus. Desværre glemte jeg i skyndingen mit kamera, så der følger ikke et billede af ”La Chouffe”
Brasserie D’Achouffe blev grundlagt i 1982 og er smukt beliggende i Ardennerne. I disse bjerge lever der alfer og nisser og de hjælper til, hvilket man også kan se på etiketterne.

”La Chouffe” er en orangegylden øl på 8,0%. Den er gæret i flasken, hvilket giver det uklare udseende. Skummet er hvidt og sætter sig fint på glassets sider. Der er en sødlig duft med lys frugt som dominerende note. Den føles frisk og levende i munden. Der er tilsat lidt koriander, men det træder ikke så meget frem i smagen. Derimod giver det ekstra sukker en lidt sødlig, men god smag, hvor især noter af appelsin og abrikos træder frem. Denne smag holder længere og der afsluttes med en mild bitterhed.

Karakter 4+

Det var den unge tjener, der havde vagten og han kunne godt huske mig – og at jeg kom fra Danmark ( som nu er sat på landkortet ). Han havde spurgt om Kasteelglasset, men det var ikke helt afklaret endnu. De havde kun 6 glas. Helt i orden.

I dag er det J-dag, hvor julebrygget kommer på markedet, men i morgen lørdag afholder Ølkonsortiet i Alborg deres ØJ-dag, hvor kvalitetsjuleøllet bliver præsenteret. Det sker med en festival i Rantzausgade fra 13 – 17.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar