Bedømmelse

onsdag den 3. november 2010

Tid til en øl - Tenerife / Mahou Negra / Delirium Tremens

3. November 2010

Onsdag tog vi til Tenerifes vartegn – vulkanen Teide. Det er Spaniens højeste bjerg på 3718 m. Vi skulle tidligt af sted og kørte op ad snoede bjergveje til vi nåede nationalparken omkring vulkanen. Her har engang været et kæmpestort krater og inden i det rejser Teide sig nu op. Her er der optaget scener både fra ”Abernes Planet” og den første ”Starwars” film. Det seneste store udbrud var i 1798, men i 1909 var der en mindre lavastrøm fra et sidekrater.

Der går en svævebane næsten helt til toppen, men for at komme de sidste 170 m, skal man have en tilladelse, der udstedes i Santa Cruz. Vi kom så tæt på, vi kunne komme. Desværre er der ikke en Biergarten, som der var på Tysklands højeste bjerg. Men en storslået udsigt, hvor man ser ned på skyerne under sig.

Vi gjorde også holdt ved nogle spændende lavaformationer i nationalparken.
Vi nåede tilbage til hotellet ved 2 tiden og gik til købmanden for at købe noget brød og postej. Her købte jeg en ”Mahou Negra”.

Sidste år, da vi var på Costa del Sol skrev jeg om ”Mahou Cinco Estrellas”. Bryggeriet blev grundlagt i Madrid i 1890 og er ved fusion med San Miguel blevet Spaniens største bryggeri.
”Mahou Negra” er en glimrende schwarzbier på 5,5%. Jeg synes faktisk etiketten antyder noget ekslusivt med den hvide skrift på sort baggrund. Det står på spansk og er – så vidt jeg kan tyde – en almen beskrivelse og lovprisning af øllet.
Den er næsten sort med et pænt lysebrunt skum. Der er en dejlig duft af chokolade og sortbrændt kaffe. Let og prikkende med en god ristet smag, som jeg synes godt kan minde lidt om Guinness. Der kommer også et lille sødt strejf af chokolade. Eftersmagen er ristet og ender i en sen bitterhed.
En overraskende god spansk øl.
Karakter 3+
Om aftenen spiste vi på en lille italiensk restaurant. Den var lidt mere restaurant end de tidligere steder vi havde været. Der var også bedre tid til maden. Nogle af de andre steder går det meget hurtigt mellem retterne. Min kone fik risotto og jeg en ret tortillas. Dertil smagte jeg naturligvis en italiensk øl – Peroni.
Efter maden gik vi atter på belgisk ølbar. Denne gang var det en anden tjener. Jeg formoder, det var ejeren selv, for jeg tror ikke en ansat kan slippe af sted med at være så fuld på jobbet. Meget gemytlig – ingen tvivl om det, men der var lidt slinger når han skulle frem mellem bordene. Jeg tænkte, at det nok ikke nyttede at spørge om Kasteelglasset, så jeg bestilte en ”Delirium Tremens” fra Brouwerij Huyghe.

Denne øl blev kåret til ”Best beer in the world” i 1998 i Chicago, og rangerer højt på verdens ølhitlister. Den blev brygget første gang d. 26. december 1989. Flasken er malet så den ligner keramik. Og på den blå etiket vrimler det med lyserøde elefanter, krokodiller og en drage/slange ( tror jeg ). Delirium Tremens ( rystende galskab ) optræder, når man får kraftige abstinenser efter alkoholmisbrug. Så ser man lyserøde elefanter, påstås der. Der er også elefanter på glasset. Man føler sig lidt som elefanten Dumbo i Disney’s klassiker, da han får lidt for meget at drikke.

Som man kan se på billederne var der mange gærrester i øllet. Ikke bare i svæv, men i deciderede klumper. Jeg har været ude for noget lignende ved flere lejligheder, og bliver ikke afskækket af det, men min kone syntes det så lidt ulækkert ud. Og jeg må give hende ret. Det forhøjer ikke nydelsen. Jeg ved ikke om det er normalt for ”Delirium Tremens”, men det er måske derfor, de ikke benytter en gennemsigtig glasflaske.
Bryggeriet Huyghe ligger i Melle i nærheden af Gent. Det blev grundlagt af Leon Huyghe i 1906, da han overtog bryggeriet Appelhock, der stammer tilbage fra 1654. Bryggeriet er blevet udvidet ved flere lejligheder og eksperimenterer med glutenfri øl, Fair Trade og mærkelige tilsætninger..
I 1992 dannede man "Confrerie van de Roze Olifant" ( Den lyserøde elefants broderskab ) for at støtte og promovere øllet..
Det er en lys, orange øl. Uklar og som nævnt med store klumper at gærrester. Der er en duft af lys frugt – lidt sødme fra blommer og lidt syrlighed fra æbler. Disse to indtryk findes også i smagen. Øllet føles varmende i munden med en dejlig vinøs fremtoning. Det er en udmærket øl, men jeg synes udseendet trækker en smule ned.