Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

tirsdag den 30. november 2010

Tid til en øl - Troubadour Magma


30. November 2010

Det er koldt. Her hos os har det ikke sneet i et par dage, så vi er ikke så hårdt ramt af store snemængder som resten af landet, men det er stadig koldt. Jeg har fået ondt i halsen og har været sygemeldt et par dage.  Jeg skal synge og bruge stemmen meget, og det lyder mest som en asmatisk søløve, så det er bare om at holde mund.

Hvad skal man gøre for at holde varmen sådan en dag. Jeg kunne selvfølgelig lægge mig ind i vores nye seng med uldsengetøj. Vi var på Tenerife i efteråret og tog med til et foredrag om uldsengetøjets fortræffeligheder ( vi kunne så få en udflugt for halv pris ) – og vi behøvede jo ikke købe noget. Men sælgeren talte godt for sig, og vi havde lige inden turen netop sat penge af til ny seng, så vi endte med at købe nye gode madrasser og et komplet sæt sengetøj af uld.

Det kom i går og jeg må sige at uldsengetøjet regulerer varmen utroligt godt. Det blev hverken for koldt eller varmt. Madrasserne er dejlige og det eneste var, at den nye hovedpude var noget for høj, men jeg har taget noget af fyldet ud, så nu må vi se i nat. Det kan absolut anbefales, men vi har godt nok kun prøvet det en enkelt nat. Det bliver spændende, når det igen bliver sommer.

Men i denne kulde kunne man jo også prøve at holde varmen med lava – eller magma, der jo findes nede i vulkanen. Det er også navnet på en dejlig øl fra Brouwerij de Musketeers – ”Troubadour Magma”.

Det er en ”belgium triple IPA” altså et forsøg på at blande en belgisk stil med en amerikansk, og det lykkes faktisk godt. Der er brugt amerikansk Simcoe i pæne mængder.

Det er en flot orangefarvet øl med en del slør, men ikke mere end man kan se de livlige bobler, der stiger op fra midten af glasset. Skummet er lyst med et svagt orange skær. Duften er kraftig af sød appelsin og krydderi. Alkoholprocenten er 9,0% og det giver en dejlig fyldig og varmende fornemmelse. Det er en blød og behagelig øl. Smagen er vinøs med blomme og appelsin. Der lægges ud med sødme og langsom træder bitterheden frem, så den dominere i eftersmagen.

Karakter 5

Jeg skrev om bryggeriet De Musketeers i starten af oktober 2010.

I morgen er det første december og så kommer det jo nok til at handle om juleøl. Jeg har foreløbig 14 juleøl på lager, jeg ikke har smagt tidligere, men man skal jo også smage nogle af de gode gamle kendinge igen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar